رانيا محمود ياسين عن أزمة شيرين مع تسريبات والد حسام حبيب: زمن المسخ

  • تاريخ النشر: الإثنين، 28 يونيو 2021
رانيا محمود ياسين عن أزمة شيرين مع تسريبات والد حسام حبيب: زمن المسخ
مقالات ذات صلة
أول رد من شيرين عبد الوهاب على تسريبات والد حسام حبيب
تطورات أزمة والد حسام حبيب والتسريب الصوتي: لقاء مرتقب في المحاكم
رانيا محمود ياسين

علقت الفنانة المصرية، رانيا محمود ياسين، على الأزمة التي تعرضت لها الفنانة شيرين عبد الوهاب مؤخراً، إثر تسريبات صوتية لحماها والد زوجها الفنان حسام حبيب، وهو يتحدث عنها بشكل سيء.

رانيا محمود ياسين تنتقد تناول أزمة شيرين عبد الوهاب

وانتقدت رانيا محمود ياسين، تناول السوشيال ميديا والمواقع لأزمة شيرين عبد الوهاب مع حماها، لافتة إلى أنها أزمة شخصية، على الرغم من كون شيرين شخصية عامة وأخبارها تهم جمهورها.

وكتبت رانيا محمود ياسين عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "أنا مش فاهمة إيه الاستفادة من تسريب مكالمة لشخص بيتكلم من وجهة نظره في حياة ابنه اللي ممكن متكونش دي وجهة نظر ابنه نفسه، التسريب ده هيتسبب في خراب البيت، لحد إمتى هتفضل السوشيال ميديا تخترق بيوتنا وأسرارنا وحياتنا".

تابعت رانيا محمود ياسين:"في نفس الوقت إن الأمور لو ما وصلتش للعامة وللعلن ممكن يبقى فيه خط رجعة لكل الأطراف، لكن الفضايح دي بتخرب البيوت اتقوا الله بجد بقى شيء مقزز أوي.. حقيقي إحنا في زمن المسخ".

رانيا محمود ياسين عن أزمة شيرين مع تسريبات والد حسام حبيب: زمن المسخ

وما لبثت رانيا محمود ياسين أن حذفت المنشور، غير أنها أكدت تمسكها برأيها قائلة في تعليق جديد: "انا قلت ما يمليه عليا ضميري وربنا يرفع عنا بلاء شياطين السوشيال ميديا  يصلح الأحوال".

رانيا محمود ياسين عن أزمة شيرين مع تسريبات والد حسام حبيب: زمن المسخ

الجمهور يرد على رانيا محمود ياسين

لاقت رانيا محمود ياسين العديد من التعليقات المؤيدة والمادحة لرأيها، حيث تفاعل الجمهور مع رأيها مؤكدين أنها تتحدث برأي صائب.

وجاء في بعض التعليقات: "هي فعلا ردها الصوتي بيأكد كلامك كل ردها دفاع عن زوجها ووالدته وماجبتش سيرة حماها واضح ان دي أفكاره هو بعيد عن ابنه لكن الصحفيه اللي عملت كدة لازم تتحاسب"، "الله يرحم باباكى الفنان المحترم العظيم محمود يس فعلا ربنا يرحمه ويسامحه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته يارفعلا عرف يربى ويطلع شباب محترمين زى حضرتك والفنان عمرو محمود يس ربنا يبارك فيكم يارب العالمين"، "إللي باباها الأستاذ محمود ياسين طبيعي يكون ده رأيها. رحم الله والدك الفنااان الغالي وبارك ف والدتك وأسرتك كلها أسره محترمه بجد"، "معك حق والله اصبحنا نخاف نتكلم فاي وسيلة التواصل..كلامو لا يعكس راي ابنو وحرام كسر قلب شرين هي طيبة وحبوبة حرام كسر خاطرها".

غير أن البعض هاجم رانيا محمود ياسين وانتقدوا موقفها مؤكدين أن الفنانين هم السبب في نشر خلافاتهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

وقال البعض: "بصى كل حاجه ف الدنيا سلاح ذو حدين يعنى زى الفن وزى اى حاجه ف الدنيا ممكن يساء استخدامها .لان السوشيال ع قد ماهى ممكن تأذى بس ياما رجعت حقوق ناس بردو
هو العيب بقى فينا احنا ك بشر ع حساب تريند ممكن نتاجر بمآسى الناس وممكن نكشف ستر الناس
اللهم احفظنا مش شر الناس اللى بيستخدمو السوشيال"، "اللي امدخل الناس بحياتكم هم انتم نفسكم انتم لما بتنخطبوا بتنشروا ولما تتزوجوا بتنشروا ولما تاكلوا وتشربوا مع ازواجكم بتنشروا وبالفترة الاخيرة وفي هاي الايام صرتوا اتصوروا حتى القبلة مع ازواجكم على العلن وبلاحشمة ولما بتتطلقوا تقولوا ليش الناس بتتدخل بحياتنا"، "مش يمكن التسريب في مصلحه شيرين وان ربنا بينور بصيرتها وتاخد بالها"؟

تصريحات مسيئة من والد حسام حبيب لزوجة ابنه شيرين

جدير بالذكر أن جاء نفي والد حسام حبيب لتصريحات انتشرت له وتسجيل صوتي تحدث خلاله عن تحكم ابنه في حسابات شيرين عبد الوهاب البنكية، وتخطيطه للزواج سرا من أخرى، كما تحدث عن عدم حب والدة حسام لزوجة ابنها، واعتبارها من طبقة اجتماعية غير ملائمة، رغم أن شيرين هي من تتولى الإنفاق على عطلات حماتها الصيفية متحملة كافة التكاليف المادية.