بعد انفصاله عن منة عرفة: محمود المهدي يتوعد أهل طليقته الثانية

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 09 نوفمبر 2021
مقالات ذات صلة
انفصال منة عرفة ومحمود المهدي للمرة الثانية خلال 3 أشهر
محمود المهدي يكشف تفاصيل طلاقه من منة عرفة: مكالمة من كبيرهم السبب
منة عرفة تتخذ أول رد فعل بعد انفصالها عن محمود المهدي

لا يزال خبر طلاق الممثلة منة عرفة عن زوجها الممثل محمود المهدي، يثير ضجة كبيرة بسبب انفصالهما المفاجئ، قبل فترة قصيرة من الزفاف الذي كانا يخططان له منذ عقد قرانهما قبل أشهر قليلة.

محمود المهدي يكشف رسائل الشامتين

وكشف محمود المهدي عبر خاصية الاستوري بحسابه على إنستقرام، أنه يتلقى العديد من الرسائل الشامتة بسبب انفصاله عن منة عرفة، الأمر الذي أبدى انزعاجه منه كثيراً.

وكتب محمود المهدي: "الطب زرع كل حاجة ما عدا الضمير، للأسف كمية الشماتة في رسايل تخوف بجد كل واحد بيألف ويتخيل على مزاجه وناس فرحانة وقرايب وأصحاب، محدش فرح لما ارتبطنا بالطريقة دي وفي ناس لسه عندها إحساس أنا بشكرهم على رسايلهم هيتم توضيح الأسباب الحقيقية".

أضاف محمود المهدي متوعداً أهل طليقته الثانية، والتي ظهر من طريقته أنهم شامتون به: "ثقة في الله لأهل الطليقة التانية فرحتكم مش هتكمل".

رسائل دعم محمود المهدي ومنة عرفة


وكشف محمود المهدي عن العديد والعديد من رسائل الدعم الأخرى التي تلقاها من متابعيه، والذين حاولوا من خلال الرسائل إثناءه عن قرار الانفصال.

وجاء في بعض الرسائل: "أنا زعلت لكن ربنا يوفقكم"

"شوف أنا ما اعرفكش بس ممكن تفكر شوية قبل ما تاخد قرارك ده؟ الحب نعمة وحرام نفرط فيه أنت ممكن اتسرعت بقرارك بس لو فكرت هتفهم إن ده اختبار من ربنا إوعى تسيب الناس تأثر فيك ممكن أوي ما تقرأش رسالتي بس أتمنى لكم ترجعوا لبعض".

"طيب بحق الفيديو ده ترد تقول لي أنك شوفت رسالتي، أنا مش عاوزه غير أنك تستهدى بالله وتستعيذ بالله من الشيطان وتتحصنوا من الفقر والحسد أنت ومنة، وماتسيبش منة وتزعلوا ناس كتير عليكم، منة كده كده إنسانة متحضرة ومتربية لا عمرها هتيجي على شرقيتك وشرقيتها ولا هتزعل ربنا منها عشان تزعلك، بس مش بالتصميم على الرأي ولا بركوب كل واحد منكم دماغه تضيعوا من إيديكم حاجة مبتتلاقاش كل يوم أبدا والله، لو كده عمرها ما هترضى عليك حاجة تقل منك أبداً، وأقسم بالله العظيم قسم يحاسبني عليه ربنا أنا لا أعرفها ولا أعرفك ولا حتى عمري عملتلكم فولو".

"أتمنى من كل قلبي إن ربنا يهدي القلوب لبعضها تاني وترجعوا أنتم أكيد بتحبوا بعض وده شيطان ولو على مجال شغلها أنت عارف كل شيء من الأول واتجوزتها أكيد في حل غير الطلاق، وأنتو الاتنين لسه في أول حياتكم والوقت كفيل إنه يحل كل حاجة يا محمود كل حاجة بتتعوض إلا الحب الحقيقي فكروا تاني".

وهاجم البعض الشامتين وقالوا: "بص في عالم مريضة كتير والشمتانين للأسف كتير أوي ومش بيبقوا صحابك وقرايبك فماتشيلش هم خليك في اللي أنت فيه بجد، وما تشغلش بالك بالناس دي بجد عشان هتخسر كتير لو سمعت ولا سلمت ودنك ليهم، حسبي الله ونعم الوكيل في كل شامت على أي حاجة بتحصل لأي حد ربنا هيحلها".

أكد محمود المهدي أن هناك رسائل شماتة وصلته بنفس قدر المحبة التي وصلته من الرسائل السابقة، وكتب قائلا: "في بقى زي الرسائل الحلوة دي في عكسها رسائل مليانة حقد وفرح وشماتة ما تخيلتش أنها من إنسان والله بس كل واحد قال كلمة تترد فيه إن شاء الله". 

محمود المهدي وزوجته الثانية

وكان محمود المهدي قد أثار الجدل مؤخراً عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بعد نشره صورة لزفافه على إحدى زوجاته السابقات وهي الثانية.

حيث كشف المهدي عن صورةٍ من حفل زفافه على زوجته الثانية، في الوقت الذي كان ينتظر الجمهور فيه موعد حفل زفافه هو ومنة عرفة.

وعبر حسابه الخاص على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك نشر المهدي صورة زفافه من زوجته الثانية وعلق عليها قائلا "دي الزوجة الثانية الناس اللي قعدت تهاجم إني متجوز 3 مرات وتعدد وكلام كتير، أنت متعرفش حياتي دي وملكش حق تحكم عليا ولا حد قالك أدخل ولا عايز رأيك طبعا".

وتابع  المهدي: "والبنات اللي بتفرض كلامها بالعافية وكأنها عارفة مصلحتها كنتي نفعتي نفسك طول ما أنا مش بغضب ربنا كده ده اللي يهمني طبعا والنبي نضفو السواد اللي بقى في قلبكم". (شاهدي الصورة والتفاصيل الكاملة من هنا)

عقد قران محمود المهدي ومنة عرفة

وكانت الفنانة المصرية قد أعلنت عقد قرانها على محمود المهدي في 30 يونيو الماضي، وذلك في حفل جمع أسرتي العروسين فقط.

نشرت منة صورةً مع زوجها، عبر حسابها في "فيسبوك"، وعلّقت: "وكتبنا الكتاب في جو عائلي جداً.. تم عقد قراني.. الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات.. اللهم بارك لنا، وبارك علينا، واجمع بيننا في الخير". 

يذكر أنّ منة عرفة ومحمود المهدي تعاونا معاً في فيلم "666"، والذي ينتمي لنوعية أفلام التشويق والإثارة، وشارك في بطولته عدد من الفنانين من بينهم عايدة غنيم، محمد سمير وغيرهم، والفيلم من تأليف أحمد عاشور ومن إخراج وائل عبد القادر، وبعدها أعلنا ارتباطهما وعقد قرانهما.