عبير صبري عن عدم إنجابها: لن أتحمل طفلاً يحمل موبايل

  • تاريخ النشر: الجمعة، 08 سبتمبر 2023
مقالات ذات صلة
عبير صبري في العناية المركزة!
صراع بين عبير صبري وياسمين صبري والسبب فستان!
صورة عبير صبري تدعي على من حسدتها

عبرت الفنانة المصرية عبير صبري عن أمنيتها أن تنجب طفلاً لكن الله لم يكتب لها هذا الأمر، مشيرة إلى أنها مؤمنة بقضاء الله، خاصة أن ما يحدث حالياً يجعلها تتساءل عن قدرتها عن تربية طفل.

عبير صبري تتحدث عن عدم إنجابها

وأوضحت عبير صبري خلال لقاء لها في برنامج أسرار النجوم: "الزمن اللي حوالينا خلاني أقول إزاي كنت هربي طفل في وقتنا الحالي، ويعيش في ظل عالم السوشيال ميديا الغامض الشرير وغير المفهوم".

وأشارت إلى أنها قد لا تستطيع حماية هذا الطفل في عصر السوشيال ميديا وعدم قدرتها على تحمل وجود طفل يحمل هاتف ويقوم بأشياء لا تستطيع استيعابها.

وتابعت حديثها: "أرجع وأقول محبش يكون عندي طفل لأني مش هعرف أحميه، والغرض من إنجاب طفل في الحياة هو حماية لأن دي نعمة ربنا وهبها لنا، عشان كدة كنت أحب أربيه بشكل كويس ويكون مسؤول ومفيد لنفسه وللناس، وأنا مقدرش أتحمل طفل ماسك موبايل وبيعمل حاجات مقدرش أستوعبها، وأرجع أسال نفسي إزاي كنت هحميه في الوقت والزمن ده".

ولفتت إلى أن عدم قدرتها على حماية طفل من المؤثرات الخارجية، قائلة: "الغرض من أي نعمة ربنا بيعطيها لنا هي حماية وصيانة النعمة دي مش إننا نتجوز ونخلف ونجيب عيال لكن كل حاجة بناخدها ربنا بيختبرنا فيها".

وروت عبير صبري بعض القصص التي تعرضت لها حول خطورة وسائل التواصل الاجتماعي على الأطفال، قائلة: "من 4 سنين شُفت فيلم على نتفليكس بيحكي حكاية مراهق بيقعد على اللاب توب وطلب منه الشريك الآخر اللي بيلعب معاه حاجات إباحية ولا أخلاقية فتورط في الحاجات فبدأ الشخص يهدد بالحاجات اللي صورها له والتاني خايف من أبوه وأمه والفضيحة في المدرسة ومش عارف يتصرف الطرف الثاني قال له هعفيك من الفضيحة بس نفذ تعليمات ومنها نفذ جريمة قتل وسرقة، ودي كارثة السوشيال ميديا والتطبيقات اللي احنا بنعيشها".

عبير صبري توجه نصيحة للجمهور

ووجهت عبير صبري نصيحة إلى الجمهور بالابتعاد عن الطاقة السلبية وترك كل شيء لله، معلقة: "أهم حاجة نبعد عن الطاقة السلبية واليأس والإحباط، ونتوكل على الله فقط ونعمل اللي علينا ونشتغل ونرضى باللي عندنا، وأنا ربنا منحني الجهد والطاقة عشان أدفع نفسي لقدام بمجهودي، والحمد لله عندي نعمة كبيرة وهي بيتي وزوجي وحب الناس ليا".