فيفي عبده تحدث ضجة بمقطع فيديو نادر تتحدث فيه عن معاناة الراقصات

  • تاريخ النشر: الأربعاء، 01 سبتمبر 2021
مقالات ذات صلة
شمس الكويتية تحدث ضجة بمقطع فيديو جديد أثار غضب السعوديين
فيديو نادر لحفل زفاف عزة ابنة فيفي عبده
صور راقصة شهيرة ترتدي الحجاب وتحدث ضجة بتعليقها الأول على الأمر!

أحدثت الفنانة فيفي عبده ضجة واسعة على منصات التواصل الاجتماعي بمقطع فيديو نادر، خلال لقاء لها مع الإعلامية هالة سرحان، حيث ظهرت الراقصة الشهيرة وهي تتحدث عن أجور الراقصات ومعاناتهم ليثير حديثها الجدل بين المتابعين.

 وبينما جاءت تعليقات البعض ساخرة من حديث فيفي عبده وتعليقها على ما تعاني منه الراقصات خلال عملهن، دافع البعض عنها معتبرين أن لكل مهنة مصاعبها ولكل شخص ظروفه الخاصة التي كان يعيش فيها.

فيفي عبده تتحدث عن أجور الراقصات

وفي مقطع الفيديو المتداول ظهرت فيفي عبده في أثناء حوارها مع الإعلامية هالة سرحان، حيث يعود تاريخ الفيديو لما يزيد عن 15 عاماً، وخلال حديثها رفضت فيفي عبده وصف عمل الراقصات بالسهل معبرة عن ضيقها الشديد من هذا الوصف ومتحدثة عن تفاصيل ما تعاني منه الراقصات.

 وقالت فيفي عبده: "مفيش حاجة اسمها عملهم سهل ومافيهوش تعب، إحنا بنتعب وجدا جدا كمان، الواحدة مننا بتبقى واقفة بترقص وألماظ البدلة يقع تحت رجليها يعورها وبرضه بتكمل شغلها، في عز البرد نبقى إحنا لابسين بدلة الرقص والهوانم اللي حوالينا مش قادرين حتى يطلعوا أديهم برة الفرو اللي لابسينه علشان يصقفوا، فاحنا بنتعب ونشقى أوي أوي أوي مفيش حاجة اسمها أجورهم بتيجي من غير تعب".

وتباينت التعليقات على فيديو فيفي عبده ومن بينها: "ربنا لما أمرنا نعف نفسنا ونغطي جسمنا تروحي انتي تتعري وتقولي بشقي متبرريش حاجه انتي عارفه أن ربنانهاكي عنها ..وربنا يهديكي ويهدينا ممكن تكوني عند ربنا احسن مننا"، "يعنى حتى بعد سن ال 60 مفيش عظه وبعد حالات الوفاه مفيش عظه والحالات جانبك وبردوا ما فيش عظه متى ستنتبهى ماذا بعد وما تقوليش أننا بنحاسبك ل ء بس ما تقوليش تعبنا ربنا يديكى الصحه وتفضلى فى هذه الرساله الساميه والمحاسب هو الله وحسابه عسير بس تجاوبى متى يسدل الستار عليكى بعد 60 سنه وشغاله فى نفس المجال".

فيديو فيفي عبده

وتداول عدد من مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي مقطع الفيديو للراقصة المصرية الشهيرة لتتباين حوله التعليقات ما بين تعليقات ساخرة وأخرى مؤيدة للنجمة الشهيرة، فيما جاءت تعليقات أخرى مهاجمة لنجمة الرقص الشرقي بكلمات حادة.

وجاء في التعليقات على فيديو فيفي عبده: "لا تحكموا على الناس ظلماً لانكم لا تعرفون ظروفهم ... هناك اناس يخربون بيوت اخرون ويسرقون ازواج غيرهم ويدمرون حياة عوائل بأكملها ... لنتقي الله ولا يجوز ان نفتي لان الله ادرى"، "فيفى عبده من الناس استغفر الله اللى بتعمل دين على مذاجهم ...مش فاهمه هى بتقول كدا ازاى ؟!! ياريت محدش يفتى فى الدين .واصلا إذا غضب الله علي عبد رزقه من حرام وإذا اشتد عليه غضبه زاد له فيه"، "المشكلة مش في كلامها .. المشكلة في تسقيف الناس علي كلامها وهي بتبص لهم فاضل شوية وتقولهم بتسقفوا علي ايه يا بهااايم يا بهااايم".

This browser does not support the video element.

 كما جاء في التعليقات: "بصراحة بتشقي يافوفة لازم ربنا يباركلك وحيباركلك اكثر لو اتقيتية وخوفتي من يوم الاخرة حتشوفي اخرة الشقا اية ربنا يهديكي ويتوب عليكي"، "الحرامي بيتعب علي ما بيخطط ويسرق و النصاب بيتعب. و القاتل بيتعب.التعب لم يكن شرط لجعل المال حلال. وحسبي الله ونعم الوكيل. في قلة التربية وقلة الادب وقلة الدين وحسبي الله ونعم الوكيل في كل شخص يضل الاطفال والابناء الناشئة ويزين لهم الباطل".