حملة لجمع تبرعات لسداد ديون أيتن عامر بقيمة 33 مليون جنيه!

  • تاريخ النشر: الجمعة، 04 فبراير 2022
حملة لجمع تبرعات لسداد ديون أيتن عامر بقيمة 33 مليون جنيه!

أعلنت جماهير الفنانة المصرية، أيتن عامر، أنها بصدد تنظيم حملة جماهيرية لجمع التبرعات في سبيل تسديد ديون الفنانة أيتن عامر، على خلفية إعلانها ملاحقها بالديون.

القصة بدأت من هند الفنانة أيتن عامر، في إطار تضررها من دفعها لضرائب كثيرة مؤخرا، لعدم قدرتها على إثبات حقيقة مشاركتها في أكثر من برنامج تلفزيوني مجانا.

حيث مازحت الفنانة أيتن عامر أحد متابعي حسابها على "تويتر"، دشن حملة لجمع ٢ مليون جنيه لتسديد مستحقات الضرائب، وكشفت له أنها مطالبة بسداد مبلغ هائل لأنها عملت بمسلسلين في موسم واحد.

وقالت أيتن: "أنا مرفوع عليا قضية تعويض عشان اشتغلت مسلسل كوفيد ٢٥، مع عمل تاني في نفس السنة، وطالبين مني تعويض ٣٣ مليون جنيه".

حملة لجمع تبرعات لسداد ديون أيتن عامر بقيمة 33 مليون جنيه!

تفاعل أيتن عامر مع حملة تسديد الديون:

وعبر حسابها على Twitter، تفاعلت آيتن عامر مع تعليق لأحد معجبيها وهو يطالب بجمع تبرعات لسداد ضرائب القيمة المضافة المفروضة عليها لترد بأنها مطالبة بتعويض قدره 33 مليون جنيه من قبل الشركة المنتجة لمسلسل "كوفيد 25" نظرا لأنها شاركت في عمل غيره بنفس العام.

وقالت آيتن عامر: "أنا مرفوع عليا قضية تعويض عشان اشتغلت مسلسل كوفيد مع عمل تاني في نفس السنة وطالبين منى تعويض 33 مليون جنيه، شايلاكوا للكبيرة".

وكتبت أيتن: "القضية دي ملهاش علاقة بالضرايب أنا معنديش أي مشاكل معاهم وموقفي سليم جدا الحمد لله قصة التعويض بقا دى تخص عمل اشتغلت فيه وبإذن الله حقي هيرجع بالقانون".

يذكر أن أيتن عامر طرحت مؤخرا أغنية "بناقص"، من كلمات تامر حسين، وألحان وليد سعد، وتوزيع أحمد إبراهيم.

أيتن عامر: لا أخاف من الحسد

في سياق متصل، نفت الفنانة آيتن عامر أنها مصابة بـ «فوبيا» من الحسد، مؤكدة أنها لا تخاف من الحسد «أنا مش بخاف من الحسد خالص ومبصدقش فيه واللي حواليا كلهم بيقنعونني أنه موجود وغلط وأنا بقعد أتخانق في النقطة دي وأقول إن كل حاجة مكتوبة عند ربنا».

وتابعت: «أنا مش بخاف من الحسد لدرجة الفوبيا وعارفة أنه موجود ومؤمنة بوجوده لكن الجزمة اتكسرت مش عشان أنا اتحسدت لكن ممكن عشان الجزمة هي اللي رخيصة والفستان أتقطع مش عشان اتحسد لكن عشان أنا تخنت لكن فيه أسباب كتير تبان إنها حسد لكن هي مش كده».

وكشفت آيتن عامر خلال لقائها مع الإعلامية أسما إبراهيم في برنامج «حبر سري» المذاع عبر فضائية «القاهرة والناس» سبب عدم نشرها لصور أبنائها على «السوشيال ميديا» قائلة: «عشان أنا عانيت بسبب تميزي بمعنى إن كان فيه ناس بيصاحبونني بمجرد إني أخت وفاء عامر عشان لما وفاء تعمل مسرحية فدول يبقون أصحابي فياخدوا منها دعوات وعشان وفاء بتجيب لي حاجات كتير وهي مسافرة وعشان يبقى لهم من الهدايا جانب».

وأوضحت: «وده أنا عانيت منه وأنا صغيرة وفي فترة من الفترات قررت أقول إيه الجديد اللي جاي لي ووفاء جابت لي إيه وعايزة أعرف الناس دول وكنت طفلة ذكية وابتديت مقولش أن وفاء جابت لي كذا».

وحكت آيتن عامر عن موقف مرت به في طفولتها «وفاء جابت لي كمبيوتر صخر ومقولتش لأصحابي وواحدة صاحبتنا تانية جابته فأصحابي بقوا يروحون لها وميجوش ليا ولما كلمتهم انتوا فين مبتجوش تلعبون معايا ليه قالوا لي احنا بنلعب عند فلانة على الكمبيوتر وابتديت اعرف إن فيه صحوبية المصلحة وعشان كده ابتديت أركز في دايرة الصحاب وعشان كده معنديش أصحاب كتير».

يذكر أن أيتن عامر هي الشقيقة الصغرى للنجمة وفاء عامر، ولها العديد من المشاركات الفنية في السينما والتليفزيون، وكان ظهورها الأول بعمر الثامنة عشرة في مسلسل ملح الأرض بالاشتراك مع الفنان محمد صبحي وشقيقتها وفاء عامر.

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار