نادية مصطفى تعثر على صرصار داخل عبوة حليب: هذا رد فعل الشركة

  • تاريخ النشر: الخميس، 05 أغسطس 2021
مقالات ذات صلة
فيديو للحظة تعثر نادين نجيم على المسرح أثناء تكريمها وهذا رد فعلها
رد فعل عفوي لسعاد عبدالله على تعثر مصور يثير إعجاب الجمهور
نادين الراسي تُفاجأ من رد فعل سيرين عبد النور

أثارت الفنانة المصرية نادية مصطفى، جدلا كبيراً عبر منصات التواصل الاجتماعي، بعد مشاركتها منشوراً مع متابعيها وأصدقائها، تعلن فيه عثورها على حشرة صرصار كاملة، داخل إحدى عبوات الألبان.

نادية مصطفى تعثر على صرصار في الحليب

وعبرت نادية مصطفى عن استيائها، من المشهد المقزز الذي تعرضت له هي وأسرتها بعثورهم على الصرصار في عبوة الحليب.

وكتبت نادية مصطفى عبر حسابها على فيسبوك: "بجيب لبن المفروض انه صحى لانه خالى الدسم وبدون لاكتوز.. لبن بالصراصير  ده اللي كنت هشربه انا و عيلتي انهارده ، بنتي بالصدفه و هي بتصب الكوبايه شافت حاجه سودة و لما دققنا فيها شفنا المنظر المقزز ده".

تابعت نادية مصطفى: "شركة  كبيرة ومحترمة زي چهينة، عيب لما ما يكونش عندها إدارة جودة قوية مختصة لمنع كارثة زي دي، أنا حقيقي مصدومة وما اعتقدش هثق في أي منتج من مصانعهم تاني وما اعتقدش هشرب لبن تاني من ساعتها وبطنى مقلوبة آسفة على الصور المقززة". 

أضافت نادية مصطفى محذرة متابعيها: "من فضلكم خلوا بالكم وبصوا كويس في أي منتج محفوظ بمعلبات ربنا يحمي ويحفظ الجميع".

القصة لم تنته هنا، فبعد يوم واحد أكدت نادية مصطفى أن شركة الألبان الشهيرة، تواصلت معها واعتذرت لها، كما وعدوها بحل الموضوع.

نادية مصطفى تحصل على وعد بالتصرف ضد الواقعة

وكشفت نادية مصطفى، عبر حسابها على فيسبوك مرة أخرى، أنها حصلت على وعد بحل هذه المشكلة وعدم تكرارها من قبل الجهات المختصة بالشركة.

وكتبت نادية مصطفى: "صباح الخير حبايبي، بخصوص البوست السابق الخاص  بچهينة عايزة أقول لكم إني بعت لهم البوست وبلغتهم المشكلة على الماسنچر واعتذروا عن المشكلة وتم التواصل معي تليفونياً".

تابعت نادية مصطفى: "كل اللي يهمني في الموضوع أنهم يهتموا برقابة منتجهم، حفاظاً على صحة المستهلك اللي بيثق فيهم  وتماشيا مع توجهات سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي بالالتزام بمعايير الجودة والنهضة اللي بقت واضحة جداً في البلد من واجبي كمواطنة مصرية أولاً وفنانة مصرية أني لما أشوف عيب في منتج مصري من  شركة مصرية كبيرة زي شركة جهينة أني ألفت نظرهم لمشكلة موجودة عندهم من أجل التحسين  ليس إلا".

اختتمت نادية مصطفى: "وشكراً شركة جهينة على الاهتمام بالمشكلة والعمل على حلها.. لو كل واحد فينا شاف حاجة محتاجة تتصلح واتكلم عنها بكل أدب بغرض التحسين، بلدنا هتفضل تتحسن وهتبقى قد الدنيا".

الجمهور يعلق على واقعة الصرصار في علبة الحليب

لاقى منشور نادية مصطفى تفاعلا من قبل متابعيها، وعبر البعض عن فخرهم بموقفها قائلين: "برافو عليكي هي دي الإيجابية صحيح" و"موقفك مشرف"، و"نتمنى الكل يتحرك بنفس الصورة وكمان يلاقي نفس الاستجابة السريعة.

بينما قال البعض إن الشكوى ليست جديدة ومتكررة: "للاسف الشكوى متكرره و مش اول مره نسمع عن المشكله دي...انا بسمع ان لو برا حصل كدا ممكن يتقاضوا ويتطلب منهم تعويض".

وفي موقف غريب لمتابعة، عبرت عن استيائها من تصرف نادية مصطفى بأنها قدمت شكوى على العلن، خوفا من تسريح بعض العاملين في المصنع وقالت: "عشان فنانة ومشهورة الكل بيشجعها وفي ناس تانية عيشها هيتقطع".

لترفض نادية مصطفى السكوت وردت قائلة: "أنا قصدت أحميكي وأحمي غيرك وأحمي نفسي، ولم أقصد الإساءة للشركة ولا قطع الأرزاق، وسكوتي مش ستر دا اسمه تستر على إهمال واستهتار بصحة الناس

تابعت الفنانة: "كان ممكن جداً تكون قطعة زجاج شفاف بدل الصرصار كانت نزلت قطعت مصاريني ولا مصارين واحدة من ولادي كنت ساعتها هعمل إيه؟ ووارد الخطأ طبعاً مش مختلفة معاكي ولكن أما يكون خطأ يودي بحياة إنسان يبقى نقطة ومن أول السطر".

أضافت نادية مصطفى: "وعلى فكرة كل الأديان بتحث على النظافة وده أقل ما يجب مراعاته في البيع والشراء، مش قادرة أصدق إن حضرتك شايفه أنه عادي أما يبقى في صرصار، دا ربنا ابتلانا بكورونا نتيجة للقاذورات والحشرات اللى بياكلها الصينيون، راجعى كلامك وتخيلي لو جه الصرصار تحت ضرسك ولا قطعة زجاج لا سمح الله دخلت معدتك يا ترى هتقولي نفس الكلام"؟