صورة وتفاصيل الحالة الإنسانية التي تعاطف معها أحمد حلمي

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 23 ديسمبر 2014 | آخر تحديث: الإثنين، 07 فبراير 2022
مقالات ذات صلة
تفاصيل حالة أحمد رزق الصحية بعد الجراحة: ممنوع من الحديث
صورة مها أحمد تكشف عن حالها في رمضان
أول صورة سيلفي لأمير الإنسانية الشيخ صباح الأحمد أمير الكويت

على ما يبدو أن حالة الشاب ياسين الزغبي استفزت مشاعر الفنان أحمد حلمي فما كان منه إلا أن نشر صور وتفاصيل قصة هذا الشاب صاحب الإرادة التي لا تلين والأمل الكبير بالحياة على صفحته على موقع فيس بوك.

شاهدي أيضاً: فيديو مؤثر كان أول رسالة من أحمد حلمي لمحبيه بعد عودته من العلاج

أحمد حلمي لم يعلق شخصياً على القصة وإنما كان الكلام واضحاً في السرد حيث ذُكر: "الولد ده اسمه ياسين الزغبي.. طالب في اولى ثانوي.. عنده 16 سنة.. فقد رجله من 6 سنين و كان لسه في ابتدائي... وبكل بساطة قال انه لما صحي مرة م النوم وهو ف المستشفى وملقاش رجله اتخض شوية وبعدين عاش وتعايش وتعامل مع اعاقته عادي جدا.. سألوه نفسك ف ايه ومش قادر تحققه قال وابتسامته على وشه مفيش حاجة مش هقدر احققها واللي نفسي فيه ان شاء الله هعمله.. الصورة دي وهو مسافر بالعجلة من القاهرة للعين السخنة.. اخد الرحلة ف 7 ساعات صحيح (( لكن وصل )) !! احكوا الحكاية دي لولادكو والاهم تحكوها للكبار العاقلين اللي عايزين 2015 تدخل برجلها اليمين عشان معرفوش يحققوا اللى هما عايزينه ف 2014 !!! احكوا الحكاية دي للي بيسبوا وبيلعنوا ف الايام والسنين وهما محلك سر !! المشكلة مش ف السنة.. المشكلة فيك انت !! اتعلموا من ياسين ابو 16 سنة شكرا ياسين".

هذه الحالة الإنسانية أثارت الكثير من التعاطف من جمهور ومتابعي أحمد حلمي وتحولت صفحته إلى ساحة للتعليقات المشجعة للشاب صاحب الإرادة الصلبة.

أحمد حلمي يؤهل الفريق المصري مباشرة إلى النهائيات بالضغطة الذهبية

صور أحمد حلمي يؤدي مناسك العمرة