إصابة الفنان محمد صلاح بفيروس كورونا ورسالة مؤثرة من سرير المرض

  • الإثنين، 06 يوليو 2020 الإثنين، 06 يوليو 2020
إصابة الفنان محمد صلاح بفيروس كورونا ورسالة مؤثرة من سرير المرض

تصدر اسم الفنان محمد صلاح آدم الترند بعد إعلانه إصابته بفيروس كورونا، من خلال رسالة مؤثرة كتبها عبر حسابه على الفيس بوك من على سرير المرض.


إصابة الفنان محمد صلاح بكورونا

كشف الفنان الشاب محمد صلاح آدم عن إصابته بفيروس كورونا، وأنه يمكث حالياً في مستشفى الصدر في العباسية يتلقى العلاج، ولكن الأطباء أخبروه بأنه تأخر، ونشر رسالة مؤثرة يطلب من خلالها عن إعطاء فرصة للمواهب الشابة من أجل أن تبرز.

قال محمد صلاح آدم في رسالته: "بكتبلكم وأنا على سريري في مستشفى صدر العباسية، وبعد عمل أشعة مقطعية على الصدر اللي أكدت اني أصبت بالوباء اللعين، وقالولي اتأخرت ليه، يمكن تكون آخر كلمات ليا في الدنيا دي.. اترددت كتير بس لقيت نفسي مش قادر وبكتب.. لاني حسيت احساس غريب حسيت اني مش خايف من الموت.. انا خايف اني اموت قبل ما أشوف النجاح.. استغربت وقولت لنفسي انت مش خايف من الموت؟ قولت والله لا.. انا خايف اموت قبل ما أشوف نجاحي".


رسالة محمد صلاح آدم بعد إصابته بكورونا

وأضاف الفنان الشاب: "بلدنا بقى الحلم فيها.. انك بس تشتغل.. انت بس بتحاول طول الوقت انك تشتغل.. وتخبط على البيبان وكل البيبان بتتقفل في وشك.. شباب في اول عمرهم وشباب بقوا رجال ورجال أصبحوا كهول وبنات وسيدات موهوبين خريجين المعاهد والكليات الفنية وماوقفوش أمام كاميرا.. واللي هاجر واللي اكتأب واللي انتحر.. اجمل ما في الوجود الحلم والطموح واقبح ما في الوجود عدم تحقيق الحلم أو الطموح ده".

وتابع محمد صلاح آدم حديثه: "اللي ضيعوا عمرهم في حب الفن ودراسته سنين كتير، لكن معندهمش واسطة ولا صاحب ولا قريب مخرج ولا منتج ولا منتج فني ولا ابن نجم برضه كتير قوي".

واقترح الفنان محمد صلاح الآتي: "عمل بروتوكول ملزم بين الدكتور أشرف زكي بصفته نقيب فنانين مصر ورئيس أكاديمية الفنون المصرية -على فكرة أكاديمية الفنون في أمريكا هي اللي بتمنح جائزة الاوسكار-، وبين الأستاذ تامر مرسي بصفته رئيس مجلس إدارة الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية اكبر وأهم شركة إنتاج في الشرق الأوسط، وطبعا بعد كده ممكن كل شركات الانتاج والمخرجين يمضوا ويفعلوا نفس البروتوكول واللي لازم الجميع يتفق على بنوده وصياغته، وانا عندي ثقة كبيرة في كل القائمين على هذه الصناعة الكبيرة والعظيمة وفي قائدنا الحكيم المخلص السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي، اللي اكيد هايرحب بالعدل أو شكل من أشكال تحقيق العدالة . ويارب لو اتحقق الحلم ده.. وكنت يعني لا قدر الله مت ابقى مت وانا مستريح وسيبت لأولادي مايفخروا بيه".


الفنان محمد صلاح مع النجم نور الشريف
من هو الفنان محمد صلاح؟

ورغم تصدر محمد صلاح آدم الترند إلا أن الكثيرين لا يعرفون معلومات كافية عنه، فهو شاب خريج المعهد العالي للفنون المسرحية قسم تمثيل وإخراج، شارك بأدوار ثانوية في عدد من الأعمال الفنية منها مسلسل "الرحايا" مع النجم الراحل نور الشريف ومسلسل "إمام الدعاة" مع الفنان حسن حسني ومسلسل "عباس الأبيض في اليوم الأسود" مع النجم يحيي الفخراني.