زوج داليا البحيري يسرد تجربته مع كورونا وما يعانيه المصاب في العلاج

  • الأحد، 28 يونيو 2020 الأحد، 28 يونيو 2020
زوج داليا البحيري يسرد تجربته مع كورونا وما يعانيه المصاب في العلاج

شارك رجل الأعمال حسن سامي زوج الفنانة داليا البحيري متابعيه، بآخر تطورات وضعه الصحي بعد إصابته بفيروس كورونا منذ أسبوعين تقريباً.


زوج داليا البحيري وفيروس كورونا

نشر حسن سامي زوج داليا البحيري منشوراً أعلن من خلاله عن تطورات وضعه الصحي بعد إصابته بكورونا، مشيراً إلى أنه بحمد الله صحته في تحسن ملحوظ وسوف يجري مسحة ثانية لمعرفة مدى خلوه أو استمرار معاناته من العدوى.

وأضاف زوج داليا البحيري عن تجربته مع علاج فيروس كورونا، أنه مرض سييء للغاية وأسوأ من أمراض أخرى انتقلت العدوى إليه، ويعود السبب إلى أنك مجبر على البقاء بمفرده دون أن يلتقي بأي شخص طوال فترة العلاج.


إصابة زوج داليا البحيري بفيروس كورونا

وطلب حسن سامي من الجميع ألا يتهاون مع أي أعراض حتى لو طفيفة، قد تشير إلى معاناته من فيروس كورونا قائلاً في منشوره: "الحق اقول الكلمتين اللي عندي قبل ما تنتشروا في شوارع المحروسة من بكرة...اولاً اطمن كل احبابي و اصحابي اني في نعمة و فضل من ربنا، و منتظر فرجه قريباً...بكرة اكمل ١٤ يوم و اعمل المسحة بعد بكرة إن شاء الله".

وتابع حسن سامي حديثه: "ثانياً و دة الاهم، اللي كان محافظ علي نفسه كان بيعمل كدة لأنه خايف من الكورونا مش علشان في حظر، يعني عودة الحياة التجارية الي طبيعتها مالوش علاقة إنك تستمر تخاف علي نفسك، و كمان اكتر من الأول...انا مريت بالتجربة و احب اقولكم إن الفيروس دة وحش قوي و اوحش من مرات كتير مرضت فيها، لأنه ببساطة بيجبر الواحد ينعزل عن العالم الخارجي. يعني تقعد علي الاقل اسبوعين لوحدك تماماً، يعني مش من حق اي حد مهما كان قريب منك انه حتي يديلك الحضن و الحنية و الإهتمام اللي اي مريض بياخدهم، كله بالتليفون".


حسن سامي زوج داليا البحيري يسرد تجربته مع فيروس كورونا

واستكمل زوج داليا البحيري تعليقه: "مش ش دلع والله بس بجد فيروس بيتعب الأعصاب جداً، و محتاج روح معنوية قوية علشان تتغلب عليه، طيب نصيحة بقي من مجرب، لو سمحتم بما إن الكل هينتشر، يبقي اللي يحس بأي عرض ولو ارتفاع بسيط في الحرارة أو وجع خفيف في الحلق، ولا حتي كحة خفيفة لا تذكر....ياريت يلتزم العزل فورا، و يبدأ أجراءات التأكد، تحاليل و اشاعة علي الصدر، لأن السيطرة بدري بتخلي المواضيع سهلة بإذن الله و بتحمي الناس اللي مخالطة لك".

واختتم حديثه قائلاً: "ربنا يحمي الجميع ويسترها علي كل حبايبكم... اللي عاوز يعرف اي تفاصيل يبعت يسألني وانا تحت أمره".

إصابة زوج داليا البحيري بفيروس كورونا

وكانت داليا البحيري أعلنت عن إصابة زوجها حسن سامي من خلال منشور عبر حسابها على الفيس بوك.