واقعة عروس الإسماعيلية تثير غضب المشاهير: هكذا علقوا

  • تاريخ النشر: السبت، 19 فبراير 2022
واقعة عروس الإسماعيلية تثير غضب المشاهير: هكذا علقوا

انتقد عدد من المشاهير واقعة ضرب أحد الشباب لزوجته خلال زفة العرس في أحد شوارع محافظة الإسماعيلية بمصر موجهاً لها اللكمات حتى فقدت الوعي والتي عرفت إعلاميا باسم واقعة عروس الإسماعيلية

وانتقد النجوم العنف ضد المرأة وتعدى الرجال على زوجاتهن بالضرب مثلما حدث في تلك الواقعة التي تداولها رواد مواقع التواصل الاجتماعي.

سمية الخشاب تطالب بتعليم الدفاع عن النفس

وعلقت الفنانة سمية الخشاب معبرة عن غضبها من الأمر، وتعدى الرجال على السيدات بالضرب واصفة الأمر بالجهل والتخلف.

وكتبت سمية الخشاب عدداً من التدوينات على حسابها الشخصي بموقع تويتر قائلة: "أنا زهقت اوي! مجتمع ذكوري بحت وإهانة المرأة بقت حاجة عادية ويمكن تكون حق مكتسب كمان للراجل واحنا مش واخدين بالنا... والمفروض انها تسكت وتداري وتعدي عشان كلام الناس والفضايح والمجتمع اللي مبيسبش حد فحاله والذي منه، الفاتحه علي الجهل والتخلف والـ"لا انسانيه" #عروسه_الإسماعيلية".

واقعة عروس الإسماعيلية تثير غضب المشاهير: هكذا علقوا

وطالبت سمية الخشاب بتدريس الدفاع عن النفس للفتيات في المدارس، معلقة: "المفروض يبقي في ماده تتدرس في المدارس والجامعات خصوصا للبنات اسمها " كيفيه الدفاع عن النفس" وتكون بتعلم الناس وخصوصا البنات ازاي يدافعوا عن نفسهم قدام الحيوانات البشريه اللي كترو اوي اليومين دول".

وانتقدت سمية الخشاب تعرض السيدات للعنف قائلة: "أي راجل همجي جاهل لازم يعرف انه احترامه للانثي من احترامه لنفسه، يا اما بقي يروح يعيش مع الحيوانات ويطبق قانون الغابه وساعتها يبقي علي الرجوله والانسانيه السلام... سلام يا "راجل"".

رضوى الشربيني تهاجم مؤيدي العنف ضد المرأة

لم تفوت الإعلامية رضوى الشربيني التعليق على حادث عروس الاسماعيلية التي ضربها زوجها في الشارع يوم زفافهما، وصرح بعدها أن ضربه لها أمراً عادياً.

واقعة عروس الإسماعيلية تثير غضب المشاهير: هكذا علقوا

وكتبت رضوى الشربيني منتقدة وصف الأمر بالعادي قائلة: " "العادى لما التور ينطح البهيمه في الزريبه لكن غير كده قطع ايد كل واحد يمد ايده على وحده ست…اهل البندر زى اهل الريف زى اهل الصعيد عندهم كرامه يا عديم الكرامه…والبلد دى فيها قانون لى امثالك…لأ وبيتقال عليك راجل قال".

آسر ياسين ينتقد تعرض الزوجات للضرب

ومن جهته انتقد الفنان آسر ياسين الأمر، مدوناً عبر حسابه على توتير: "جدي كان دايماً يقوللي، عارف الفرق بين الراچل اللي بصح والراچل الغلط؟".

واقعة عروس الإسماعيلية تثير غضب المشاهير: هكذا علقوا

وتابع: "الراچل اللي بصح مَرَته بتمشي جدامه ويصونها زي الملكة، أما الراچل الغلط هو اللي بيجر مرته وراه زي البهيمة ويمد ايده عليها".

وانتقد الإعلامي عمرو أديب مطالبات البعض بعدم التدخل بحجة أنها زوجته قائلاً: "فيه ناس ترفع الضغط ويقولولك دا واحد ومراته انتوا مالكم؟ يعني إيه؟ يعني لو ماشي فى الشارع ولقيت راجل بيضرب ست والاقي زوجها بيضربها أسيبه؟ مش هو وجاريته ومش هو وعبدته؟ دا هو وإنسانة".

وتابع: لو أنت ماشي ولقيت طفل أو مرأة بتضرب أقف وتصدي له، هل من الجنون أني لسة بقول مينفعش حد يضرب حد، هل لسة هنناقش دا".

واستكمل: "بدأ يكون هناك وعي وهو ان محدش يضرب حد، وعروسة الإسماعيلية مش واحدة هي كل النساء فى مصر، وبشكر الصحفية اللي صورته لولاها ماكنش حد شاف ولاعرف اللي حصل".

واقعة عريس الإسماعيلية

يذكر أن رواد مواقع التواصل الاجتماعي تداولوا مقطع فيديو لتجمع في أحد الشوارع بمحافظة الإسماعيلية في مصر لمشادة كلامية تطورت لاشتباك بالأيدي واعتداء العريس على عروسه، وتدخل الأقارب لاحتواء الموقف.

وخلال مقطع الفيديو تظهر العروس وسط أسرتيهما والأقارب في حالة تشبه الإغماء، بينما حاول المتواجدون في محيط الحدث إفاقتها، وبعد شد وجذب انسحبت العروس من المشهد مرددة "حسبي الله ونعم الوكيل".

وعلق العريس على الفيديو المنتشر قائلاً إن ضربه لزوجته وهي أيضا ابنة عمه أمر عادي لديهم

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار