بكلمات مؤثرة: ليلى علوي تحيي ذكرى وفاة نور الشريف

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 11 أغسطس 2020
بكلمات مؤثرة: ليلى علوي تحيي ذكرى وفاة نور الشريف

في ذكرى وفاته، نشرت الفنانة ليلى علوي، صور في حسابها الشخصي على موقع إنستقرام، من أعمال فنية مختلفة جمعتها بالنجم الراحل نور الشريف، أحيت بها ذكراه بكلمات مؤثرة.

وكتبت ليلى علوي تعليق مؤثر على الصور تفاعل معه عدد كبير من نجوم الفن، فقالت: "نور .. إسمه لوحده راحة وبهجة وطمأنينة. عاش عمره كله ليه من اسمه نصيب كان فعلا نور في حياة كل اللي حواليه. الفن والتاريخ اللي سابه لسه لحد النهاردة ساكن قلوب وأرواح محبيه. كان قريب وصاحب وحبيب لكل الناس مش بس عيلته وأصحابه ومعارفه.. تاريخ طويل من الفن والإخلاص للفن رسمهم نور الشريف بروحه وبجهد ما خفش ولا اختفى لحظة لحد ما ربنا أمر باسترداد وديعته. دعواتنا للفنان الكبير والإنسان العظيم نور الشريف في ذكراه بالرحمة والمغفرة".

وفاة نور الشريف

رحل النجم نور الشريف عن عالمنا في 11 من أغسطس من عام 2015، بعد صراع طويل مع المرض، عن عمر يناهز 69 عاماً، وسط حالة من الحزن التي أصابت الوسط الفني وجمهوره بعد وفاته.

قدم نور الشريف مجموعة من أهم علامات السينما المصرية، والتي برع فيها بأدوار وشخصيات أصبحت مرجعاً لمحبي السينما ومبتدئي مشوارهم بعد ذلك.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نور .. إسمه لوحده راحة وبهجة وطمأنينة. عاش عمره كله ليه من اسمه نصيب كان فعلا نور في حياة كل اللي حواليه. الفن والتاريخ اللي سابه لسه لحد النهاردة ساكن قلوب وأرواح محبيه. كان قريب وصاحب وحبيب لكل الناس مش بس عيلته وأصحابه ومعارفه.. تاريخ طويل من الفن والإخلاص للفن رسمهم نور الشريف بروحه وبجهد ما خفش ولا اختفى لحظة لحد ما ربنا أمر باسترداد وديعته. دعواتنا للفنان الكبير والإنسان العظيم نور الشريف في ذكراه بالرحمة والمغفرة. #نور_الشريف #ليلى_علوي #LailaEloui #المصير #عصر_الذئاب #شوارع_من_نار #كل_هذا_الحب

A post shared by LailaElouiOfficial (@lailaelouiofficial) on

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار