ريهام سعيد تعود للإعلام عبر هذه القناة بعد توقف سنة كاملة

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 19 يوليو 2022
ريهام سعيد تعود للإعلام عبر هذه القناة بعد توقف سنة كاملة

كشفت الإعلامية المصرية ريهام سعيد عن عودتها إلى التقديم التليفزيوني بعد التعاقد مع فضائية مصرية، بعد سنوات من إعلان الاعتزال.

ونشرت ريهام سعيد صورة عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" من العقد بينها وبين قناة الشمس المصرية، لتعود إلى الشاشة مرة أخرى، واكتفت ريهام بنشر جزء من العقد ولم تكشف أي تفاصيل تخص برنامجها الجديد.

وفي يوليو الجاري، أعلنت ريهام سعيد، عودتها للإعلام وقالت عبر صفحتها: "بعد تفكير عميق وبعد مرور سنة كاملة من قرار الاعتزال أعلن عودتي للإعلام بإذن الله وما توفيقي إلا بالله أرجو الدعاء".

سبب وقف ريهام سعيد 

في يوليو 2021، أعلنت ريهام سعيد اعتزال العمل كمقدمة برامج، وقالت إنها تركز في المرحلة المقبلة على الاهتمام بالفن والعمل كممثلة.

ريهام سعيد تعود للإعلام عبر هذه القناة بعد توقف سنة كاملة

وفي ديسمبر 2020، تم وقف ريهام سعيد عن العمل بعد موجة انتقادات كبيرة طالتها بسبب حلقة من "صبايا الخير" شملت صيد وتعذيب ثعلب صغير مكبل.

وشاركت ريهام سعيد متابعيها عبر حسابها على فيسبوك رسالة طويلة كتبت فيها: "أنا حاسة إني هموت قريب عشان كدة هبعد عن السوشيال ميديا عشان أقعد مع أولادي أكتر وقت ممكن خصوصا ابني الصغير، يمكن سحر يمكن اكتئاب ويمكن حقيقي".

رسالة ريهام سعيد عن الموت 

وقالت ريهام سعيد في رسالة مؤثرة على الفيسبوك بعد فترة من اعتزال الإعلام، قالت إنها تشعر بالموت، وأوضحت: اقسم بالله كل حرف اكتبه صادق ومن قلبي، أنا حاسة إن أنا هموت قريب عشان كده هابعد عن السوشيال ميديا عشان اقعد مع أولادي أكثر وقت ممكن خصوصا ابني الصغير، يمكن سحر يمكن اكتئاب ويمكن حقيقي، غالبا إحساس الظلم كان بيقتلني بالبطيء في يوم من الأيام الدنيا قامت عليا عشان تلعب أما المعراج وإنكارها عادي، تامر أمين يغلط في الصعايدة قاصد أو مش قاصد يتوقف ٣ شهور لكن أنا أعمل أكبر حملة للسمنة وأعالج  آلاف من السمنة وعمليات ببلاش ويفتروا عليا ويقولوا أني قلت إن ريحتهم وحشه وأتوقف سنة، فتاة المول ولا تحرش ولا نيله وأجيب فيديو وهي معاه محدش يشوفوا واتحاكم وادفع اللي ورايا واللي قدامي لسما المصري عشان تتنازل لأن هي إلى زقاها عليه، وغيره وغيره وغيره، كفاية أننا عالجنا أعداد مهوله من الشباب من المخدرات ورحت أماكن خطر جدا عشان أوعى الناس بدل ما اتكرم ألاقي نفسي نايمه في أوضة متر في متر مع تاجرة مخدرات".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار