نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

  • تاريخ النشر: الإثنين، 20 نوفمبر 2023
نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

أعلنت الفنانة القديرة نجوى إبراهيم إصابتها بمرض السرطان، رداً على منتقديها الذين طالبوها بالاعتزال، مؤكدة أنها ستعتزل بين لحظة وأخرى، مشددة على اقترابها من اتخاذ هذا القرار بسبب الضغوطات التي تتعرض لها عبر منصات التواصل الاجتماعي.

اعتزال نجوى إبراهيم 

قالت نجوى إبراهيم إنها ولأول مرة تتابع مثل هذا الكم الهائل من التعليقات الذي شهدته مؤخراً، وواصلت: "يا نهار أبيض على ما قيل، عدد كبير جداً فوق الـ2000 شخص، منهم 500 هما ضروري عارفين نفسهم ما تروحوا يا جماعة تتعالجوا، عايزين إيه؟ أعتزل؟ ما أكيد الإنسان هيعتزل، ممكن الأسبوع الجاي ماتلاقونيش لأني خلاص زهقت واختنقت، مش معقول الواحد هيفضل طول العمر يكلمكم ومش على آخر العمر الواحد يأخذ كل ده".

تابعت نجوى إبراهيم: "في حاجة كمان ليه الناس بتبص لبعض وتستكثر على بعضها الخير، من قبول أو ابتسامة أو أموال، ليه؟ ما تقولوا الحمد لله ما شاء الله يا رب نبقى زيه، أنتم إيه اللي يريحكم؟ إني أعتزل طيب قولوا لي هعتزل".

وكشفت ماما نجوى عن إصابتها بمرض السرطان وقالت: "أنا عندي 80 سنة وغلبانة وعيانة وعندي سرطانات، إيه اللي يفرحكم؟ ما فيش حاجة حلوة بتفرحكم؟ طيب أنا كبيرة وعندي سرطان وعملت 7 آلاف عملية وهعتزل قريب وهموت قريب، هدوا نفسكم والنبي مش علشاني أنا مش جاية أعمل مستقبل وأربي عيالي أنا جاية فرحانة بيكم وبعمل أوفر تايم وسعيدة وبتشرف بكلامي معاكم حبوا بعض وشغلوا قلبكم شوية".

شاهدوا الفيديو

الجمهور يتفاعل

شهد الفيديو الذي نشره حساب نجوم إف إم على إنستغرام تفاعلاً كبيراً من قبل النشطاء الذين هاجموا منتقدي نجوى إبراهيم، مؤكدين أن بعض الأشخاص لم يتعلموا فنون الحديث الراقي أو الذوق والتهذيب، وطالبوها بإلغاء فكرة الاعتزال وأن تظل تطل عليهم في برنامجها بيت العز الذي يحبون متابعته بسببها.

وقال البعض في تعليقاتهم ورسائلهم لنجوى إبراهيم: "ولا يهمك منهم دول مرضي محتاجين علاج..الشباب شباب القلب ربنا يديكي الصحة ويديم عليكي محبة الناس واللي مش عاجبه يبص الناحية التانية" وأضاف آخر: "ده حضرتك فوق راسنا كلنا، هما فيه ناس ما اتربتش فما عرفتش تربي".

نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

وقال آخرون: "الثقافة شبه معدومة قامة مثل حضرتك مكسب لكل مؤسسة إعلامية واللي مو عارف منو مدام نجوى خلي بالعشوائيات اللي هو ينتمي إلها مرفوض يطلع برا عنق الزجاجة"، "فيه فئة من البشر وخصوصا على السوشيال ميديا حرفيا كارهة نفسها....وما بتحبش تشوف حد ناجح علشان ده شيء بيزعجهم جدا وبيفكرهم بفشلهم....استمري حضرتك في اللي بتعمليه وفي اللي بيسعدك ....والزمن زمن كل واحد عايش في الدنيا إن شالله ساعة....استمري حضرتك وكلنا بنحبك حقيقي ويا رب يسعدك دايما يا رب".

نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

البعض أعرب عن حبه الكبير لماما نجوى وقال: "ربنا يديكى الصحة والعافية ويشفيكى ويعافيكى يا أحلى وأغلى ماما نجوى ويسعدك ربك زي ما أسعدت الملايين وسيبك من عدمات الذوق والأدب والأخلاق دول ميعرفوكيش ولا عاصروا أجمل وقت لكي في التليفزيون ولا اتربوا على الأخلاقيات اللي علمتيها لأجيال مع بقلظ"، "حبيبتي يا ماما نجوى ربنا يعطيك الصحة والعافية وتفضلي منورانا علطول انتي اللي بنفتكر بيكي الأيام الحلوة انتي اللي لما بنشوفك بنحس ان الدنيا لسه بخير ربنا يخليكي لجمهورك اللي بيحبك".

نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

يذكر أن الفنانة نجوى إبراهيم لها العديد من المشاركات الفنية والإعلامية الشهيرة والهادفة، منها أفلام مثل الأرض والرصاصة لا تزال في جيبي والمدمن والسادة المرتشون وحتى آخر العمر وغيرها من الأفلام فضلاً عن مسلسلات مثل قيود من نار وعواصف النساء.

وكان أخر أعمالها مسلسل أستاذ ورئيس قسم مع النجم عادل إمام عام 2015، كما قدمت نجوى إبراهيم برامج عرائس الأطفال في فترة الثمانينيات وابتكرت شخصية بقلظ، وأطلق عليها الأطفال اسم ماما نجوى.

نجوى إبراهيم تعلن إصابتها بالسرطان ردا على منتقديها: سأموت قريباً!

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار