ريهام عبد الغفور تكشف تفاصيل علاقتها بزوجها: والدتها رفضته بسبب مهنته

  • تاريخ النشر: السبت، 23 يناير 2021 آخر تحديث: الأحد، 24 يناير 2021
ريهام عبد الغفور تكشف تفاصيل علاقتها بزوجها: والدتها رفضته بسبب مهنته
مقالات ذات صلة
هند البلوشي تثير الجدل برسالة تحذيرية غاضبة
براءة بوتيكات من تهمة غسيل الأموال وفوز الفهد تحتفل بطريقتها
لقاء الخميسي ترد على كارهين زوجها: بيتنمروا على أوسا من 16 سنة

تحدثت الفنان ريهام عبد الغفور عن علاقتها بزوجها شريف الشوبكي ومشوارها الفني خلال برنامج أبلة فاهيتا الذي حلت ضيفة فيه بصحبة زوجها.
وكشفت ريهام عبد الغفور خلال البرنامج عن اسم والدتها الذي اعتاد الجميع منادتها به وهو "شمعة" معلقة :"والدتي اسمها شمعة، وبيتقال عليها كده علشان من صغرها كانت بيضة وحلوة ومنورة، وهي اسمها الأصلي فاطمة".

ريهام عبد الغفور تكشف تفاصيل علاقتها بزوجها

وحول علاقتها بزوحها أوضحت أنها تعرفت على زوجها في حفلة أثناء لعبه على الطبلة، وكان ذلك من أسباب رفض والدتها في البداية لزواجه بها، وقالت :"لما عرفت اني اتجوزت طبال لطمت".

وأشارت إلت أن زوجها مصري الجنسية لكن والدته تحمل الجنسية الألمانية، وقالت :"مكنش له في التصوير، لكن بعد الجواز أخد كورس علشان نتصور كتير، وعمره ما حضر معايا ولا مهرجان ولا تكريم".

وحول أسباب ارتباطها بزوجها ذكرت ريهام عبد الغفور خلال الحلقة ما حدث قائلة :"اتجوزت جوزي  عشان كان بيطبلى في الأول، وخلاص بقى خليته يبطلها، علشان لما بيطبل البنات بتتجمع حواليه".

وذكرت ريهام عبدالغفور، خلال الحلقة: "كنت برقص باليه ومكملتش علشان أخويا كان مصاحب المدربة بتاعتي"

وقالت ريهام عبدالغفور، إن والدها رفض التدخل عند قرارها بخوض تجربة التمثيل.

وخلال الحلقة علق زوج ريهام عبد الغفور قائلاً:"أنا اللى عاكست ريهام في الأول بس هي ضحكت عليا واتجوزتنى، واتعودت لما نخرج مع بعض هناكل في مكان المعجبين بيكونوا عاوزين يتصوروا معاها، وياريت الموضوع بييجى على إنى باكل لوحدى وبس ده أنا بمسك الكاميرا وأصورهم كمان"

وحول هواية الطبلة قال شريف الشوبكى زوج الفنانة ريهام عبد الغفور: "بدأت ألعب مزيكا وأنا في المدرسة تقريبا في خامسة ابتدائى، وكملت بعد كدة وقابلت ناس أتراك في سنة 1999، وقعدت كام شهر اتعلمت اكتر على آلة الطبلة".

وقالت الفنانة ريهام عبد الغفور "أنا مش بعرف أرقص وفاشلة في الرقص البلدى تماما، والمرة الوحيدة اللى شافنى برقص فيها كنت بتمرن عشان دورى في مسلسل حارة اليهود، وهو كان بيحاول يمرنى ويطبل"

ابن وزوج ريهام عبد الغفور

من جهة أخرى، شاركت ريهام عبد الغفور متابعيها بصورة تجمعها مع ابنها الصغير وزوجها في أول يوم دراسة، وعلقت بطرافة على صورتهم التي أطلوا فيها وهم يرتدون الكمامة قائلة: "المدرسة في زمن الكورونا، ربنا يحمي أولادنا جميعاً يا رب".