تغريم طليقة خالد عليش مبلغ مالي كبير بسبب منعه من رؤية ابنته

  • تاريخ النشر: السبت، 31 ديسمبر 2022
تغريم طليقة خالد عليش مبلغ مالي كبير بسبب منعه من رؤية ابنته

ألزمت محكمة مصرية طليقة الفنان خالد عليش بدفع غرامة مالية قدرها خمسون ألف جنيه وذلك لعدم التزامها بقرار محكمة الأسرة ومنع عليش من رؤية ابنته.

وحاول الفنان خالد عليش أن يصل لحلول مع طليقته تمكنه من رؤية ابنته صاحبة الثمان سنوات، ما دفعه لإبرام عقد بينه وبينها وقرر فيه الالتزام بنفقات ابنته ومصروفاتها المدرسية كافة مقابل أن يراها بطريقة عادية بعيداً عن رؤيتها في الأماكن العامة ومراكز الشباب.

أزمة الفنان خالد عليش

لكن طليقته لم تلتزم لبنود العقد على الرغم من التزام خالد عليش به، حيث رفضت أن يرى عليش ابنته إلا في مراكز الشباب الأمر الذي رفضه الفنان لأنه رأى أن ذلك يضر بصحة ابنته النفسية لذا لجأ الأخير لمقاضاة طليقته في محكمة الأسرة.

وقال الأستاذ شعبان سعيد محامي الفنان خالد عليش أن الفنان رفع دعوى قضائية ضد طليقته لأنها منعته من رؤية ابنته وأخلت بالعقد المبرم بينهما، وخلال الجلسة التي عقدت في محكمة الأسرة في السادس من أكتوبر، قدم المحامي ما يثبت سداد عليش جميع نفقات طفلته ومصروفات مدرستها الدولية، وقررت المحكمة  تغريم طليقته  وتمكين الأخير من رؤية ابنته 11 ساعة أسبوعياً.

وعلقت طليقة خالد عليش على قرار المحكمة بمنشور على حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك حيث قالت "لو في حد محتاج توضيح أو هيفهم هي ميما، للأسف عمري ما كنت هحكلها حاجة وربنا الشاهد على قراري".

طليقة خالد عليش على أزمتهما

وتابعت طليقة الفنان المشهور: "كنت بحاول وكل المحاولات فشلت، والطرق الودية مكنتش نافعة وأقسم بالله العظيم ده أتقلى واتقال لأخواتي وأصحابي قضية الرؤية أنا رفعتها عشان أكسرك بس أنتي مبتتكسريش، هي الناس اللي بتهاجم وبتتكلم وبتقولو مبروك أنا يا جماعة كنت مدياله أكتر من ١١ ساعة عشان فلوس أعترض على الاستضافة ويشهد ربنا عليا، وعمر ما البنت كملت معاه ٨ ساعات وكان بيرجعها".

وتابعت قائلة: "أتبسط وابعت أي كلام مؤذ ليا وللي حوليا ، وأعمل كل اللي أنت عايزة فيا بس في الآخر ميما مش هتعرف، بس لما الناس عرفت إيه الفكرة والله مش مستوعبة، كلامنا في الموضوع ده حقنا إحنا التلاتة، ليه تاخد قرار نيابة عنها وندخلها فيه، ليه في مدرستها والنادي من حق كل الناس توقفني تسألني عن صحة اللي بيتقال ، ليه البنت تسمع كلاماً عن مامتها وباباها عشان حد فينا ينتصر؟ والله العظيم أنا لا أفكر في إني أبان صح أنا بفكر في بنت ملهاش ذنب من حقها كانت تعيش في سلام بنا حتى لو حد فينا سيئ".

وأنهت حديثها قائلة "لو بأيدي دلوقتي أعمل أي حاجة عشان اسم بنتي ميبقاش متداول بالشكل ده كنت عملت، قرار المحكمة ليس انتصاراً ومش ضد رغبتي بس للأسف أنت خسرت، خسرت أنه مهما المشاكل كانت بنا كانت هتفضل بنا وكان ممكناً يوم تتنسي ومتوصلش لبنتنا، للآسف هتفضل البنت تدفع تمن شهرتك وتراندات اتعملت عليها، أرجوكم التزموا الصمت عشان خاطرها مش عشاني" .
 

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار