محمد نجاتي يتراجع عن تصريحات وضع البطاطس على السيناريو ويلجأ للقانون

  • تاريخ النشر: الخميس، 14 أبريل 2022
محمد نجاتي يتراجع عن تصريحات وضع البطاطس على السيناريو ويلجأ للقانون

تراجع الممثل المصري محمد نجاتي عن تصريحاته المُثيرة للجدل حول التي أدلى بها في آخر ظهور تلفزيوني له وهو عرض السيناريوهات السيئة عليه وإعطائها لوالدته لكي تصفي عليها البطاطس.

محمد نجاتي يتراجع عن تصريحاته ويلجأ للقانون

وقال نجاتي من خلال فيديو عبر حسابه بموقع التواصل الاجتماعي إنستقرام:"كان لازم أطلع وأوضح وجهة نظري في الكلام اللي أتفهم عني غلط كنت بتكلم يا جماعة عن فترة زمنية معينة اللي هي ما بعد فيلم (رق البلح) دي كانت أواخر التسعينيات، والفترة دي كانت أفلام مقاولات وورق هابط".

وأضاف نجاتي: "عبرت عن تعاملي مع هذا الورق بنوع من أنواع الدعابة الهزار كنت بهزر معرفش أتاخد عليا ليه أنا متربي علي إيد أساتذة كبار مثل بشير الديك ومحسن زايد وأسامة أنور عكاشة".

وتابع: "بدأت حياتي وأنا صغير في كتابتهم، أما بخصوص الناس اللي تلفظوا بألفاظ مش هرد عليهم بتصريحات حقيرة وهجيب حقي بالقانون".

وعلق نجاتي على الفيديو قائلا: "مفيش أحقر من اللي انت قولته ! وحقي هاخده بالقانون".

تصريحات محمد نجاتي المثيرة للجدل

وكان محمد نجاتي أثار الجدل في آخر ظهور له أثناء لقائه ببرنامج "كلام الناس" عبر قناة mbc مصر مع ياسمين عز: "السيناريو اللي مش عاجبني هيعجب غيري، وطالما أنا شايف أني مش محتاجله أو دون المستوى مش هعمله، بعد فيلم عرق البلح اتعرضت عليا سيناريوهات ومكنتش بحبها وكنت واخد جائزة أحسن ممثل في بلجيكا، لما كان بيتعرض عليا فيلم وحش كنت بخلي ماما تصفي عليه البطاطس علشان يشرب الزيت وأهين السيناريو".

وخلال اللقاء تتطرق محمد نجاتي للحديث عن أزمته مع منة عرفة وقال: "كلميني في بوسة أو حضن مطار أو مشهد رومانسي ومع أن دة بردة عمرنا ما سمعنا عنه احنا ما اعتدناش على كدة والصغير بيتكلم في الفن وكأنه ناقد والسينما النظيفة هي تقديم فن راقي".

يذكر أن آخر أعمال محمد نجاتي مشاركته في حكاية "رق الحبيب" ضمن حكايات مسلسل "ورا كل باب" من بطولة سوسن بدر وأحمد فؤاد سليم.

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار