الشركة المنتجة لفيلم مش أنا ترد على مزاعم أجر حلا شيحة وتقاضيها

  • تاريخ النشر: السبت، 17 يوليو 2021 آخر تحديث: الأحد، 18 يوليو 2021
الشركة المنتجة لفيلم مش أنا ترد على مزاعم أجر حلا شيحة وتقاضيها

ردت شركة TH Production المملوكة للنجم تامر حسني والمنتجة لفيلم "مش أنا"، على مزاعم الفنانة المصرية، حلا شيحة، حول عدم حصولها على أجرها بالكامل، وأعلنت مقاضاتها.

وكانت حلا شيحة قد تقاضت أجرًا عن الفيلم بلغ 4 ملايين جنيه، بالرغم من أنها لم تكمل تنفيذ متطلبات الفيلم كما أشار تامر حسني.

وعبر صفحتها الرسمية على موقع "فيسبوك"، نشر الشركة المنتجة للفيلم بيانا ردت فيه على مزاعم حلا شيحة بشأن باقي مستحقاتها وأعلنت لجوءها للقضاء.

الشركة المنتجة لفيلم مش أنا تقاضي حلا شيحة:

وأعلنت الشركة المنتجة للفيلم، مقاضاة حلا شيحة، خلال بيانها المقتضب والذي جاء فيه "توضيح من الشركة المنتجة لفيلم (مش أنا)، عن ما ذكرته الفنانة حلا شيحة بخصوص باقي مستحقاتها المادية".

وأضافت الشركة "أستاذة حلا شيحة: ما يتبقى من مستحقاتك دفعة الدوبلاچ الذي امتنعتي عنه وهي أقل دفعة مادية لكي ومحفوظ لكي داخل الشركة وتحدثنا معكم أكثر من مرة لاستلامهم أو إرسال مفوض من طرفكم لاستلامهم وذلك رغم امتناعك عن الدوبلاچ وتصوير الأفيش، ورفضنا التام لمقاضاتك قانونياً لامتناعك عنهم، ولكن الشركة من الآن ستتوجه بجميع الإجراءات القانونية مستشهدة ببنود العقد المبرم.. وشكراً".

وكانت حلا شيحة كتبت عبر حسابها بموقع "إنستجرام" مساء اليوم، وعلّقت: "حابة أشكر كل الناس الجميلة على رسايلهم الجميلة المشجعة.. وحابة أشكر كل الصحافة اللي نشرت فتوى دار الإفتاء النهاردة اللي موقفي هو نفس موقفها اللي بيوضح إن التمثيل والفن عموما زي أي مهنة في الدنيا حلاله حلال وحرامه حرام.. وأنا لا أحب أن أكون جزءا من أي نوع من التطرف سواء باسم الدين أو باسم الفن.. ولو نقابة المهن التمثيلية ترفض موقف دار الإفتاء الواضح فهنيئا لي بشطبها لعضويتي".

وأضافت: "حبي للفن محدش يقدر ينكره ولا يزايد عليه.. أنا ماتكلمتش غير عن نفسي وبقدر كل زمايلي.. الزميل الوحيد اللي ذكرته هو اللي الموضوع أصلا متعلق بيه.. وعتابي ليه لحسن ظني بيه.. والعتاب في الملأ عشان الكليب في الملأ".

تابعت: "وبالنسبة للكلام غير اللائق عن الأجر.. كل اللي في المجال شاهدين إني كنت أعتذر عن عدد كبير من الأعمال الفنية وكنت بقبل أجور أقل مما يتناسب معي تعاونا مع صناع العمل.. وأصلا ما استلمتش الجزء الأخير من أجري في الفيلم لما اتأخر نزوله جدا وبدأت اتغير وأصلّح.. لأن بصراحة الكلام عن (أجر كبير) ضحكني".

وهاجمت الفنانة حلا شيحة الفنان تامر حسني بعد طرحه فيديو كليب "بحبك" من فيلم "مش أنا" والذي يتضمن مشاهد رومانسية تجمعه بها.

تامر حسني اقتطع من أجره لصالح حلا شيحة:

من جانبه، علق أحمد دسوقي شريك الإنتاج في فيلم "مش أنا" على تصريحات الممثلة حلا شيحة حول مشاهدها التي طلبت بحذفها من الفيلم.

كتب دسوقي عبر حسابه بموقع Facebook: "كل اللي طلبته حلا تامر نفذه و زياده و مكانش ليها اي طلبات بخصوص الكليب و تامر وقف في ضهرها و صمم يشيل كل اللي طلبته و عارض كل جهات الإنتاج عشان كان في خطوره على درامة الفيلم و تحملها تامر على عاتقه و فتح الفيلم تاني مع المخرجه و معايا شخصياً و بقينا بنشيل و بنحاول نحل الدراما بطريقه تانيه مرهقه و متعبه جداً".

وأضاف: تامر عشان خاطر ارضاء حلا فضل قاعد في المنتاچ اسبوع كامل بيحل اضرار حذف المشاهد اللي طلبتها حلا عشان السياق الدرامي ميتأثرش بالسلب و الحقيقه ان كل جهة الإنتاج كانوا رافضين الحذف لإن دا شغل و كل حد اخد اجره عليه و مينفعش نبوظ فيلم بيتصور في سنتين و بيتحضر في سنه و فيه نجوم كبار عشان استاذه حلا وصلت فجأه للسلام النفسي مع نفسها و هل من الصح انها تدي نفسها الحق انها تتهم و تشكك في النوايا و العقائد الدينيه لناس وقفوا جانبها دا كلام لا يعقل و مرفوض تماماً.

وتابع: أنا مصدوم من تصريحات حلا تحديداً في حق الراجل الوحيد اللي كان في ضهرها و كمان حارب عشان يجيبلها اجر كبير جداً عشان يرفع من روحها المعنويه بعد ما طلبت منه يساعدها عشان ترجع في السينما بقوه و للعلم … كلمة حق قدام ربنا في حق الراجل دا عشان اجرها المادي يكبر تامر خصم من اجره الشخصي عشان يتحط عند حلا دا غير انها مكانتش بترد علينا كلنا قبل طرح الفيلم نهائي …كان ممكن يا حلا تتكلمي معانا كلنا او تيجي تشوفي الفيلم قبل نزوله و نحل كل شيء بمنتهى الود و الإحترام معرفش ليه عملتي كدا و كلنا كنا جانبك.