حمو بيكا في أزمة صحية ونقابة الموسيقيين ترد على هجومه برسالة حادة

  • تاريخ النشر: السبت، 12 فبراير 2022
حمو بيكا في أزمة صحية ونقابة الموسيقيين ترد على هجومه برسالة حادة

أعلن مغني المهرجانات حمو بيكا، أنه تعرض لأزمة صحية إثر انفعاله في لقاء تلفزيوني، خلال حديثه عن مشكلته المستمرة مع نقابة المهن الموسيقية المصرية.

وتحدث مؤدي المهرجانات حمو بيكا، مساء الجمعة، مع الإعلامية ياسمين عز، في برنامج «كلام الناس»، المعروض عبر شاشة «mbc مصر» عن أزمته مع نقابة المهن الموسيقية، وخلال حديثه انهمر في البكاء، قائلا: «أنا مش عايز أدخل امتحانات النقابة تاني، علشان كل ما بدخل بسقط، أنا عايز أغني وأكل عيش، فيه افترى وظلم واقع عليا، ولازم أظهر الحق، أنا مستعد أعتزل دلوقتي، حرام عليكوا أنا هموت وكفاية ظلم».

هجوم حمو بيكا على نقابة المهن الموسيقية:

كان مطرب المهرجانات حمو بيكا، تحدث من جديد، عن قرار إيقافه من قبل نقابة المهن الموسيقية برئاسة الفنان الكبير هاني شاكر، مشيرًا إلى أنه ليس مطربًا لكنه مؤدٍّ.

قال «بيكا» خلال لقائه ببرنامج «كلام الناس» الذي يذاع على شاشة MBC مصر: «أنا مش صوت، أنا داخل بجمهور أنا راجل مؤدي، مش لازم يكون صوتي كروان عشان يدوني الكارنيه، أنا أي دولة عربية بتسمعني، مينفعش، ليا الجمهور دا كلو وحضرتك متصنفنيش».

وأضاف: «أنا ليا جمهوري، أنا أهم حاجة تصنفني، راب أي حاجة بس المهم تصنفني، في الدستور حرية الرأي، ملكش تمنعني أنا مش بعمل حاجة غلط، كل حاجة النقابة بتطلبها بعملها، أعمل إيه تاني، إنت بتقولي أخرج بره مصر، لا أنا مصري، ولازم الامتحانات تمشي بما يرضي الله».

حمو بيكا في أزمة صحية ونقابة الموسيقيين ترد على هجومه برسالة حادة

حمو بيكا في المستشفى بعد هجومه على النقابة:

فور انتهاء الحلقة مباشرة، فوجئ جمهور حمو بيكا، بدخوله المستشفى، وإجراء فحوصات طيبة، إذ نشر حسابه الرسمي على «فيسبوك»، صور له من داخل المستشفى، مُعلقا: «ادعوا لـحمو بيكا يقوم بالسلامة يا جدعان.. وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب»، لتنهال تعليقات الجمهور بالدفاع عن مؤدي المهرجانات، بكلمات دعم بعد بكائه في الحلقة التليفزيونية، دون معرفة تفاصيل عن أزمته الصحية.

وكشف محمد حلمي، مدير أعمال حمو بيكا، خلال بث مباشر مع مواقع إخبارية مصرية، تفاصيل أزمته الصحية، مؤكدا أنه يمر بحالة نفسية سيئة، بسبب الظلم الواقع عليه من نقابة المهن الموسيقية، وفور انتهاء الحلقة أصابته حالة إغماء، وتم نقله على الفور إلى أقرب مستشفى.

بعد ساعات قليلة داخل المستشفى، غادر مؤدي المهرجانات حمو بيكا، المستشفى، متوجها إلى منزله بعد إجراء الفحوصات اللازمة، وكان التشخيص، التعرض لبعض الضغوط النفسية، التي لم يتحملها بجانب بكائه أثناء البرنامج، الذي ضغط عليه نفسيا، حسبما ذكر مدير أعماله.

وذكر بيكا، أثناء الحلقة، أنه يتعرض لظلم شديد من نقابة المهن الموسيقية، بسبب منعه من الغناء داخل مصر، مشيرا إلى أنه يعتزم رفع دعوى قضائية ضد النقابة.

الجمهور يتعاطف مع حمو بيكا بعد بكائه على الهواء:

وحرص عدد كبير من جمهوره على الدعاء له بالشفاء العاجل حتى يمر من هذه الأزمة بسلام، ولكن الجزء الآخر من الجمهور شكك في صحة خبر تعرض حمو بيكا لوعكة صحية، بسبب نشر صورة له وهو يجري فحوصات الكشف عن صحة القلب والتي تطلب التخلي عن أي متعلقات معدنية أثناء الفحص، ولكن بيكا كان يرتدي عدد من الخواتم والسلاسل المعدنية.

تعاطف عدد كبير من جمهور حمو بيكا معه بعد بكائه، وجاءت تعليقات الجمهور على بكاء حمو كالتالي: «يا جماعة بيكا فعلًا مظلوم أوي في موضوع النقابة ده، وعلى فكرة فيه ناس كتير في النقابة مش بتعرف تغني، وبعدين بيكا محبوب بصوته، صنفه مونولوجيست عشان حب الناس لي وعشان متقطعوش عيش شاب زي ده».

وقال آخر «يا جماعة إسماعيل ياسين كان بيغني، شكوكو كان بيغني، الجيزاوي كان بيغني، اتركوا بيكا يغني واللي عاوز يسمعه يسمعه، واللي مش عاوزه براحته، خلوه يأكل عيش وياخد رزقه».

وأضاف آخر «ربنا يجبر بخاطرك يا رب أنا طبعا عمري ما أسمع مهرجانات بس أنت كشخص صعبان عليه جدا ربنا يفتحها عليك».

وعلق آخر «دموعك غالية يا بيكا.. خلاص ماتعيطش ربنا حيكرمك بأحلى شغلانة».

وقال آخر «ربنا قالك ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء، حمو إنت أحلى قلب، ولا حاجة تزعلك يا قلبي إحنا كلنا أخواتك زي ما بتسعدنا المفروض نقف جنبك بردو علشان أنا عارف إنك غلبان وطيب».

وقال آخر «إيه يا جدعان ما تسيبوه ياكل عيش طالما مبيأذيش حد هو حر في نفسه بس إحنا بنفرح بالمهرجانات بتاعته بجد والله».

حمو بيكا في أزمة صحية ونقابة الموسيقيين ترد على هجومه برسالة حادة

نقابة المهن الموسيقية ترد على هجوم حمو بيكا:

من جانبه رد المايسترو أحمد رمضان سكرتير عام نقابة المهن الموسيقية، الجمعة، على هجوم مطرب المهرجانات الشعبية حمو بيكا، قائلا إنه لم يجتاز اختبارات اللجنتين الذي شارك من خلالهما، قائلا: «إزاي النقابة هتعند مع حمو بيكا وهو دخل مرتين اللجنة ويسقط».

وقال «رمضان» في تصريحات لوسائل إعلام مصرية: «النقابة بتعمل لجنة للمطربين وحمو بيكا لم يجتاز ولا لجنة من الاثنين الذي شارك بهم، يعني أنت شخص داخل امتحان غناء من المفروض تكون داخل مجهز هتغني ايه، يعنى هتغني أم كلثوم أو غيرها، لازم تكون جاهز، ويدل على ذلك الكلام، الفيديوهات اللي عمال ينزلها على صفحته الخاصة وهو بيتمرن مع عدد من صناع الأغنية».

وأضاف: «إزاي النقابة هتعند مع حمو بيكا وهو دخل مرتين اللجنة ويسقط وبيروح بعد المرتين لأستاذ غناء، وكمان عمال يتمرن، النقابة مبتظلمش حد اللي مفروض ينجح هينجح من غير ظلم».

واختتم: «أيضا هيتم تفريغ الحلقة التي أذيعت اليوم ونشوف الكلام اللي قاله حمو بيكا حصل صح ولا لا».