صفية العمري تكشف أسرار عن حياتها الشخصية لأول مرة

  • تاريخ النشر: الجمعة، 24 نوفمبر 2023
صفية العمري تكشف أسرار عن حياتها الشخصية لأول مرة

كشفت الفنانة صفية العمري أسرار من حياتها الشخصية لأول مرة وعبرت عن مخاوفها من الموت، كما تحدثت الفنانة الشهيرة عن ندمها بسبب المشاركة في مسلسل ليالي الحلمية بجزئه السادس.

وخلال لقائها مع الإعلامية أسما إبراهيم في برنامج حبر سري، قالت الفنانة الشهيرة إنها تعرضت للنصب باسم الشيخ الشعراوي كما انتقدت استخدام الجمهور للسوشيال ميديا بطرق غير أخلاقية، فضلاً عن تطرقها للحديث عن سر عدم زواجها للمرة الثانية وعلاقتها بأولادها.

ندم بسبب الجزء السادس من ليالي الحلمية

وكشفت الفنانة صفية العمري عن ندمها بسبب المشاركة في مسلسل ليالي الحلمية بجزئه السادس، موضحة أنها لم تكن ترغب في الظهور فيه وقالت الفنانة الشهيرة: "مكنتش عايز أعمله خالص، وامتنعت ورفضت وإلهام شاهين وهشام سليم حاولوا إقناعي".

وأضافت: "مكنتش شايفة إني لازم أعمله لأن نازج خلاص مكنتش ينفع ترجع تاني تعمل الجزء ده، مع الضغط وحبي لهم وافقت على المشاركة.. حسيت إني هعمل عمل مكتوب عليه ليالي الحلمية، لكن هو مش ليالي الحلمية بتاعتي، لحد الجزء الخامس خلاص، السادس ده ليالي الحلمية بالاسم فقط".

كما كشفت عن تقدمها بعض الأعمال مجاملة وقالت: "ده شعوري كفنانة، وليالي الحلمية كان مجاملة وعفاريت السيالة مكنتش عايز أعمله وقدمته لمحبتي لأساتذتي أسامة أنور عكاشة وإسماعيل عبدالحافظ".

سر عدم زواجها للمرة الثانية

وتطرقت الفنانة صفية العمري خلال حوارها إلى الحديث عن حياتها الشخصية وكشفت سر عدم زواجها للمرة الثانية قائلة: "السر إني بحب ولادي قوي، ولا يمكن كنت أضرهم أو أؤذيهم أو أدخل حد يؤذيهم.. الولد يغار على أمه بشدة، ولم يكن أبدًا أن أجعلهم يشعرون بأن هناك رجلًا غريبًا في داخل البيت، أولادي هم حياتي، وهم عيني وقلبي".

مخاوف من الموت

وعبرت صفية العمري عن مخاوفها من الموت وحدها وقالت: "مش بخاف من غدر الرجالة ولا الزمن واللى بخاف منه تيجي لحظة الموت وولادي بعيد عني وميكنوش جنبى".

وأضافت: "ولا أي حاجة في الدنيا تانية والزمن غدار والدنيا ملهاش أمان ولا أي حاجة في الدنيا تانية والزمن غدار والدنيا ملهاش أمان وعمري ما عملت حساب للزمن، أنا مكنتش بعمل للزمن أي حساب وكنا بنشتغل طول الوقت للفن ولا فكرنا نحوش قرش عشان بكرة ولا جيلي ولا الجيل اللي قبلي من الفنانين وسيبنها على الله".

السينما النظيفة

ورفضت صفية العمري مصطلح السينما النظيفة قائلة: "الكلمة نفسها وحشة، مهينة، إيه السينما النظيفة وغير النظيفة؟!.. السينما فن راقي بتقدم مواضيع فيها فن وتجارة، الكلمة نفسها معصباني جدًا فهي عيب جدًا، مقدرش أعلق عليها لأنها عيب".

وأضافت الفنانة الشهيرة: "صفية العمري ونجوم الزمن الجميل وأفلام الأبيض وأسود كان في مشاهد تقدم ولكن لم يحدث أي تعليق مهين أو غير أخلاقي على الملابس أو المشاهد والملابس كانت شيك، والناس هي اللي اتغيرت بسبب اختفاء الثقافة والقراءة والموسيقى... المجتمع اتغير للأسف، وأنا صعبان على الشباب، فين الثقافة؟ فين الكتاب والمزيكا؟ فين الشباب اللي كانوا بيروحوا المراكز الثقافية، فأكبر مصيبة جت في الكون هي السوشيال ميديا".

النصب باسم الشيخ الشعراوي

كما كشفت صفية العمري في تصريحاتها عن تعرضها للنصب باسم الشيخ الشعراوي وقالت: "حصلت لي عملية نصب مع مولانا الشيخ الشعراوي وكلمت ياسمين الخيام، وقلت لها في نصب تعرضت له، وفي ناس جم أخذوا فلوس باسم الشيخ الشعراوي".

 وأوضحت التفاصيل قائلة: "ياسمين الخيام كلمت الشيخ ورُحنا قابلناه، وحكيت له الموضوع، ولم يفرض عليا الحجاب أبداً".

وعن رأيها في السوشيال ميديا والتعامل معها قالت صفية العمري: "أكبر مصيبة جت في الكون السوشيال ميديا، بوظت الدنيا كلها وخلت الناس النهاردة يدخلوا في متاهات وعموني وموتوني وقريت من شهر خبر نزلوا لي صورة وبيقولوا إني اتعميت ودخلت مصحة نفسية.. كدة حرام وعندنا أبناء بيخافوا ويقلقوا علينا".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار