لقاء الخميسي: لم أتخط وفاة والدي..أحدثه يوميًا وأسمع صوته

  • تاريخ النشر: الأحد، 24 سبتمبر 2023
لقاء الخميسي: لم أتخط وفاة والدي..أحدثه يوميًا وأسمع صوته

أكدت الفنانة المصرية، لقاء الخميسي، على أنها لم تتخط حتى اللحظة أزمة وفاة والدها بعد صراع مع مرض السرطان، مُضيفة إنها تتحدث إليه يوميًا، وتسمع صوته وهو يرد عليها.

لقاء الخميسي تتحدث عن والدها

خلال لقائها مع الفنان تامر شلتوت في برنامج In Deep /في العمق تذكرت لقاء الخميسي ذكريات طفولتها وصباها، وقالت عنها: "الطفولة كانت جميلة، ولما بفتكر الطفولة أول حاجة بفتكرها بابا، أنا بموت فيه، هو الرجل الأول والأخير، وبعد كدا ييجي في النص شوية رجالة".

تابعت لقاء الخميسي قائلة: "لما بنتكلم عن الأب أنا بشوف بابا صاحبي وصديقي اللي مبخبيش عنه حاجة، بشوفه راجل مختلف وفنان وحساس وراقي وطيب، كل الصفات الحلوة فيه، لما يتعصب بتبقى الدنيا وحشة".

أوضحت لقاء الخميسي أيضًا أنها لم تستطع تخطي حدث وفاة والدها إلى الآن وأنها تُحدثه يوميًا وتسمع صوته وهو يرد عليها ويُجيبها، قالت الخميسي: "هو صوتي الداخلي بكلمه لحد دلوقتي وهو بيرد عليا، وبكلمه كل يوم وبحكي له الحاجات الحلوة والوحشة، وبتحصل علامات فبقول آه ده رد، وهو طبعًا إنسان مش موجود بس بيكون في علامات".

لقاء الخميسي تتذكر والدها الراحل بهذه الأغنية

سابقًا، كانت لقاء الخميسي قد تذكرت والدها الراحل بأغنية "سايرينا يا دنيا" لمواطنها الفنان أحمد سعد. حيث نشرت الخميسي عبر حسابها على موقع تبادل الصور والمقاطع المُصوّرة، إنستغرام، صورة لها برفقة والدها، وأرفقتها بتعليق قالت خلاله: "صدقيني لو بأيدي كنت أشيلك بين وريدي، كنت أنور علشان تقيدي، كنت أشق لك حجر وأعدي بيكي، كنت أقطف من الدنيا خيرها، كنت أبقى نجمك في ليلها، كنت أريح هموم الكون بكفي وأخدك في حضني تستخبي تلقي خوفك أمان".

والد لقاء الخميسي

جدير بالذكر، إن عبد الملك الخميسي، والد الفنانة لقاء الخميسي، هو أكبر أبناء الشاعر الراحل عبد الرحمن الخميسي، وهو منتج سينمائي أنتج عدة أفلام سينمائية كان أهمها فيلم "سكة سفر" الذي قام ببطولته الفنان المصري نور الشريف. سابقًا، كانت لقاء الخميسي قد شاركت عبر حسابها على إنستغرام، صورة قديمة، بالأبيض والأسود، لوالدها برفقة الزعيم عادل إمام، والمخرج أحمد توفيق.

لقاء الخميسي: لم أتخط وفاة والدي..أحدثه يوميًا وأسمع صوته

يبدو الصورة التي شاركتها الخميسي كانت من كواليس أحد الأعمال السينمائية القديمة بطولة النجم عادل إمام. وأرفقت لقاء الخميسي الصورة التي شاركتها لوالدها وعادل إمام خلال مرحلة الشباب، بتعليق قالت خلاله: "الملهم بابا والأساتذة العظام".

علاقات لقاء الخميسي

أضافت الخميسي خلال لقائها مع تامر شلتوت أنها قد تعلمت من العلاقات الفاشلة التي خاضتها خلال حياتها. وتابعت قائلة: "دخلت في علاقات فاشلة، واتعلمت منها إن مش كل اللي أنت عايزة هتاخده، هتاخد الراجل اللي تتكيف معاه، أنت هتحبه بعبله.. بالحاجات الكويسة وغيرها، مش هتقدر تلاقي الشخص اللي راسمة في خيالك".

تحدثت لقاء الخميسي أيضًا عن أسباب نجاح زيجتها من محمد عبد المنصف، قائلة: "عبد المنصف مش شبهي خالص، مفيش حاجة شبه بعض فينا غير أننا إحنا الاتنين طيبين".

وعن علاقات الصداقات قالت الخميسي: "على مدار حياتي ما اتخانتش من أصدقاء كتير، لأني باخد بالي بصاحب مين، فيه ناس ضربت من تحت الحزام، بس مش مهمين في حياتي، وفي ناس مهمة خانتني، وزعلت وقعدت في البيت وعانيت، لكن تعاملت معهم بالبلوك والتجاهل التامك وما ردتش على إهانتهم، لأني عارفة إني من جوايا كبيرة وميصحش أرد.. في ناس لفت من ورايا عشان تاخد أدواري في بعض الأعمال الفنية، بس دلوقتي بقيت بسامح، بتعامل إنه مش من نصيبي، إحنا جايين الدنيا علشان نتعلم، طول ما بغلط بتعلم".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار