بيج رامي ينهار باكياً بسبب أحداث فلسطين ويعبر عن غضبه بكلمات مؤثرة

  • تاريخ النشر: الجمعة، 20 أكتوبر 2023
بيج رامي ينهار باكياً بسبب أحداث فلسطين ويعبر عن غضبه بكلمات مؤثرة

تصدر بيج رامي حديث منصات التواصل الاجتماعي بعد مقطع فيديو ظهر فيه يبكي وهو في حالة انهيار بسبب ما أسماه شعور العجز وعدم القدرة على حماية الفلسطينيين.

وظهر بيج رامي في مقطع الفيديو يبكي بشدة، ويتحدث بطريقة خطفت قلوب محبيه، لتبدأ بعدها التفاعلات على منصات التواصل الاجتماعي.

كلمة بيج رامي 

وقال بيج رامي في كلمته: "أحنا أشباه رجال وأصعب شيء إن الراجل يبكي جنب الحيطة.. عمري ما حسيت في حياتي بأكثر من كده مهانة والله ما خان فلسطين إلا أحنا.. ده أسوأ إحساس الواحد حاسه.. كان الله في عوننا وعونهم ربنا يوقظنا من السبات اللي إحنا فيه".

وأضاف بيج رامي في كلمته في الفيديو الذي أحدث ضجة على منصات التواصل الاجتماعي: "أي إنسان مهما كان قوته ماتوصلش الحقارة بيه إنه يشوف أطفال أشلاء، مهما كان مافيهوش قلب ولا رحمة، ده لا دين ولا فكر ولا عرف في أي بلد.. يا رب النصر من عندك لهم.. يا رب كون في عونهم إحنا غير قادرين غير على الدعاء.. بعيدا عن الناس المؤمنة بقضية أو فكر قتلوا الرحمة في قلوب الناس".

وتابع: "أسوأ إحساس في الدنيا إن راجل مايبقاش في إيده غير إنه يعيط جنب الحيط.. الوضع صعب جداً وكان الله في عون الناس.. هو مش يأس من رحمة ربنا إلا إننا يأسنا في نفسنا اللي مش قادرة تغير أي ساكن.. زمان وأنا صغير كنت بقول الناس اللي فرطوا في أحلام الأمة كانوا أشباه رجال دلوقتي أنا شايفنا كدة..مش قادرين نعمل حاجة".

شاهدي لحظة انهيار بيج رامي:

كان بيج رامي دعم الفلسطينيين قبل أيام برسالة عبر حسابه الشخصي على تطبيق تبادل الصور إنستغرام كتب فيها: "الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل..حسبنا الله سينصركم ويسدد خطاكم ويثبت أقدامكم".

وأضاف لاعب كمال الأجسام الشهير: "رجال فلسطين الأبية المناضلة نحسبكم رجال اختاركم الله لنصرة دينه ورفعة رايته ونسأل الله أن لا يحرمنا الأجر بكثرة الذنوب ، رجال فلسطين العزة إلا أن نصر الله قريب".

تفاعل الجمهور مع بيج رامي في تعليقات من بينها: "ده أصدق فيديو أشوفه لشخص مهموم بجد مش تمثيل ولا ادعاء! شوفوا رامي وهو بيتكلم وقارن أي شخص تاني طلع وأتكلم عن القصة دي، مش قصدي هنا ان البكاء يكسب.. لا! انا بتكلم عن الصدق اللي هيوصلك من كلامه".

‏وجاء في التعليقات على فيديو بيج رامي: "بعيداً عن جوز الفلاحين اللي طلعوا علينا مؤخراً.. واحد سرسجي فاكرها عركة في خمارة طالع يقولنا لموا بعض واطلعوا من ميدان لبنان.. والتاني طالع علينا بعدها بأسبوع ببيان وزارة خارجية فاكر نفسه بانكي مون وبيكلمنا بلكنة هندية حقيرة.. لما تيجي تقارن النفايات الإلكترونية دي بفيديو بيج رامي هتلاقي ان الصدق بيلمس روح الإنسان، وهو إنسان صادق وشجاع لا تملك غير أنك تحبه فعلاً ويستحق نكون فخورين بيه".

كما جاء في التعليقات: "قال كل اللي قاهر قلوبنا، حاسين بيك وبكلامك وبكل لحظة عجز أنت عايشها، مش انت لوحدك اللي عايش الشعور ده"، "مش مصدق إن واصل بينا الحال لكدة بس كلامك صادق جداً ولمسني المشهور الوحيد اللي حسيت كلامه بعيد عن الشو بيتكلم زينا مش لما بتجيله أوامر تتكلم.. ربنا يعين أهل فلسطين ويصبر قلبك وقلبنا على اللي بنشوفه".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار