أسما شريف منير تحلق شعرها على الزيرو مجدداً وتكشف السبب

  • تاريخ النشر: الخميس، 14 ديسمبر 2023
أسما شريف منير تحلق شعرها على الزيرو مجدداً وتكشف السبب

خضعت الإعلامية المصرية أسما شريف منير من جديد لحلاقة شعرها على الزيرو، بعد أن سبق ولجأت إلى تلك الخطوة قبل 4 أشهر وبدأ شعرها في النمو إلا أنها قررت التخلص منه مجدداً.

أسما شريف منير تحلق شعرها مجدداً

ونشرت أسما شريف منير مجموعة من الصور والفيديوهات عبر خاصية ستوري على حسابها الشخصي بتطبيق إنستغرام بعد أن قامت بحلاقة شعرها للمرة الثانية وكشفت عن السبب الذي دفعها لتلك الخطوة.

وظهرت أسما شريف منير حليقة الرأس بالكامل، مشيرة إلى أنها حاولت ترك شعرها إلا أنها لم تستطع بسبب إعجابها الشديد بشكلها، قائلة: "اللوك ده عاجبني ومريح بالنسبة لي حاولت أتخلص منه وأسيب شعري يطول جيت الكوافير أعمل ضوافري اتجرجرت مقدرتش".

ولفتت إلى أنها تشعر براحة شديدة مع حلاقة شعرها بالكامل، مؤكدة أنها لا تشجع أحد على ذلك ولكنها فقط تقول ما تشعر به، متابعة: "الراحة مش عادية ده مش تحميس لأي حد بجد مبسوطة قوي باللوك ده".

وأشارت إلى أنها معجبة للغاية بستايل إحدى المؤثرات التي تدعى EVE Black على الرغم من أنها اتخذت خطوة خلاقة شعرها قبل أن تعرفها، لكن بمجرد أن شاهدت صورها شعرت بالهوس بها، بحد تعبيرها.

وقالت أسما شريف منير: "البنت eva black مكنتش أعرفها وكنت عاملة شعري قبل ما أعرفها لما شفت شعرها والاستايل بتاعها اتهوست باللوك بتاعها وعاجبني جداً وشكلها أنثوي للغاية بالنسبة لي".

وأكدت أسما شريف منير أنها قررت أن تبقي على شكلها حليق الرأس لفترة من الوقت لأنه أصبح يمثل جزءاً من هويتها قائلة: "عاجبني اللوك ده وهسيبه شوية لأني بقيت حاسة إنه جزء من الهوية بتاعني".

يذكر أن المرة الأولى التي قامت فيها ابنة شريف منير على حلق شعرها بالكامل كان في أغسطس الماضي، على الهواء مباشرة في خطوة وصفتها بالجنان، وذلك عبر فيديو بث مباشر على حسابها الشخصي بتطبيق إنستغرام.

أسما شريف منير بعد حلاقة شعرها للمرة الثانية

وأوضحت أسما شريف منير وقتها أنها لجأت إلى تلك الخطوة نتيجة معاناة شعرها من الحرق وتساقطه بشدة، قائلة: "شعري يفقد قوته منذ فترة وتعرض للحرق نتيجة المعالجات الدائمة وأصبح غير صحي تماما.. ناهيك بتأثير الغدة عليه، قررت أنفذ قرارًا كنت أتمنى تنفيذه منذ فترة.. حقيقي هو قرار صعب جدًا لكني أشعر بقوة وتفاؤل".

وبعد أن قامت بتلك الخطوة قالت: "رميت ورايا حاجات كتيرة أوى بمجرد إني شلت شعري، قلبي كان بيدق جدًا وبعديها حسيت أني مليان أدرينالين.. خطوة جريئة ومرعبة بس حسه إني طالعة منها بدرس .. عارفة إن في ناس كتير هتهاجمني بس انا فراق معايا إحساسي بالراحة اللي انا حسها دلوقتي عادي بطول تاني بس الإحساس ده مش هحسه غير مرة.. بكره هتشوفوا النتيجة الأخيرة".

هجوم على أسما شريف منير بعد حلاقة شعرها

واجهت أسما شريف منير انتقادات عديدة من رواد مواقع التواصل الاجتماعي بسبب حلاقة شعرها على الزيرو، الأمر الذي دفع والدها الفنان شريف منير للرد على حملة الهجوم ضدها.

وقال شريف منير: "أيه الضجة والدوشة اللي إنتو عاملينها دي، كل ده علشان بنتي قصت شعرها قدام الكاميرا، إيه الغلط اللي عملته، تصرف عادي جدا مفهوش أي حاجة".

وأضاف: "أوعوا تفتكروا إن أنا ممكن آجي على بنتي علشان خاطر أكسب رضاكم، دي بنتي اللي مليش غيرها واللي بحبها، وبالمناسبة اللوك عاجبني وأنا مبسوط منها أوي".

وأكد أن مسئوليته هي حماية ابنته وأنها قادرة على اتخاذ قرارتها بنفسها: "ريحوا نفسكو وأهدوا شوية، اللي حصل من بنتي مش غلط، وهي حرة في نفسها، وبنتي عندها 36 سنة وأم ومسؤولة عن نفسها، أنا أب مسؤول إني أحميها، وهي حرة في تصرفاتها".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار