محمود حجازي يدافع عن ريهام حجاج بسبب توفيق عبد الحميد والهجوم عليها

  • تاريخ النشر: الثلاثاء، 12 أبريل 2022
محمود حجازي يدافع عن ريهام حجاج بسبب توفيق عبد الحميد والهجوم عليها

دافع الفنان محمود حجازي عن الفنانة ريهام حجاج الذي يشاركها بطولة مسلسل "يوتيرن" بعد اتهام البعض لها بالتسبب في اعتزال الفنان توفيق عبد الحميد.

محمود حجازي يدافع عن ريهام حجاج بعد الهجوم عليها

وكتب محمود حجازي عبر حسابه بفيسبوك معلقاً على توجيه الاتهامات لريهام حجاج أنها السبب في اعتزال توفيق عبد الحميد:": أنا في حاجه ماكنتش عايز أتكلم فيها، بس بجد مش قادر أشوف حد علاقتي بيه طيبة وبشتغل معاه وبشوفه بيتعب قد أيه وبيتعامل مع كل الناس بشكل محترم جدا، وألاقيه دايما بيتظلم من الناس من غير ما تعرف تفاصيل دياما هو اللي بيشيل المشاكل كلها سواء كان جزء منها أو ميعرفش حاجه منها".

وأضاف محمود حجازي: " ليه بقينا بنستسهل الظلم؟ أنا السنه دي بشتغل ٣ مسلسلات جوا رمضان وكانت سنه صعبه جدا وممتعه جدا، وأنا محظوظ أنني اشتغلت مع الأستاذ توفيق عبد الحميد، اللي لسه شايف قرار أنه بعد الانتهاء من تصوير مسلسل يوتيرن سوف يعتزل الفن".

وتابع متحدثا عن قرار الاعتزال: "قد أيه الخبر ده زعلني جدا، وبتمني لأنه يتراجع فيه ويفضل يمتعنا بفنه الحقيقي المبهر وإن شاء الله هيحصل كده، وكمان زعلت جدا لما شوفت الحملات والناس اللي عايزه تستغل الخبر ده لهدم وتشويه شخص هو بعيد كل البعد عن القرار ده، بس لمجرد انهم عايزين يهدموا أي نجاح بشكل مليان ظلم وعدم فهم واستنتاجات ليس لها علاقه بالحقيقة".

وأكد حجازي: "المشكلة أن دي طريقه بتتكرر وكل مرة بقول أكيد الناس هاتفهم لوحدها، بس ألاقي الموضوع مكمل بطرق غريبة، والغريب أكتر أن في ناس بتستغل الموضوع ده".

وأشار محمود حجازي إلى غرضه من كتابة التوضيح قائلا: " أنا مش بكتب الكلام ده و مستني أي حاجة غير أنني حسيت لو أنا اللي وقع عليه الظلم ده وعايز الناس تفهم بس، ده تاني عمل ليا مع الأخت العزيزة ريهام حجاج، ووالله والله أنا كلامي هتحاسب عليه قدام ربنا يعني، ولا حد في الدنيا دي كلها هيأثر عليه غير الحق، وأسف أنني طولت عليكم وكل سنه وحضراتكم طيبين".

محمود حجازي يدافع عن ريهام حجاج بسبب توفيق عبد الحميد والهجوم عليها

اعتزال توفيق عبد الحميد

جدير بالذكر أن الفنان توفيق عبد الحميد، كشف السبب وراء قرار اعتزاله الذي أعلنه قبل قليل عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

وكتب توفيق عبد الحميد مبرءاً ساحة ريهام حجاج من ظن البعض بأنها سبب الاعتزال قائلا: "قراري سببه حالته الصحية".

تابع توفيق عبد الحميد في منشوره الذي كشف فيه سبب اعتزاله: "لا علاقة لأي شخص بقرار اعتزالي، وأرجو احترام رغبتي في عدم الكلام".

وجاء ذلك بعد ساعات من  اعتزاله الفن: "أيام معدودة وينتهى تصوير مسلسل يوتيرن على خير إن شاء الله، وأعلن بعدها اعتزال التمثيل نهائيا".

مسلسل يوتيرن

ينتمي مسلسل يوتيرن إلى نوعية مسلسلات الدراما الاجتماعية التشويقية ، حيث تدور الأحداث  حول كيفية أن يعود الشخص من حيث بدأ ليصحح طريقه الخاطئ الذى سلكه من قبل عندما يعترف الشخص بأن طريقه كان خاطئا منذ البداية و يندم بعد ذلك ثم يريد العودة إلى الطريق الصحيح.

مسلسل يوتيرن من بطولة ريهام حجاج، توفيق عبد الحميد، عبير صبري، كريم قاسم ، عبير منير، صفاء الطوخي ومن إخراج سامح عبد العزيز  ومن تأليف  إيمن سلامة ومن انتاج جمال العدل. 

وشهد مسلسل يوتيرن عودة الفنان توفيق عبد الحميد للدراما مرة اخرى، بعد توقف دام لما يقرب من 12 عاماً.

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار