أول رسالة من معز مسعود لـ حلا شيحة بعد هجومها على تامر حسني

  • تاريخ النشر: الخميس، 15 يوليو 2021
أول رسالة من معز مسعود لـ حلا شيحة بعد هجومها على تامر حسني

أثارت الفنان المصرية حلا شيحة، جدلا واسعا صباح اليوم، عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بسبب تصريحاتها التي شنت فيها هجوماً على الفنان تامر حسني، واتهامه بإخلاله بوعده لها ونشر فيديو كليب من فيلمهما الجديد مش أنا دون الرجوع إليها.

معز مسعود يدعم حلا شيحة

ووجه المنتج معز مسعود، رسالة إلى زوجته حلا شيحة بعد تعرضها لهجوم حاد وانتقادات واسعة، إثر تصريحاتها التي هاجمت فيها زملائها وانتقدتهم.

ونشر معز مسعود صورة بوستر فيلم مش أنا، الذي وقع عليه الخلاف، عبر حسابه على إنستغرام، وكتب رسالة مطولة دعماً لزوجته حلا شيحة.

وكتب معز مسعود قائلا: "إلى زوجتي الغالية حلا.. قادر افهم انزعاجك نتيجة مرور وقت كبير على تصوير الفيلم ده بسبب كورونا وان حياتك اتغيرت زي ما انتِ قولتي في البوست بكل احترام".

تابع معز مسعود: "قادر كمان افهم انزعاجك من التركيز على المشاهد دي و تجميعها رغم الوعد الشفهي بتجنب ذلك من صناع العمل (الكلام ماكانش عن إلغاء الكليب ولكن إن التركيز ميكونش على مشاهد معينة زي دلوقتي)، خصوصا مع نزول الكليب في توقيت له قدسية كبيرة بالنسبة لنا".

استكمال معز مسعود، برسالة مبطنة عن إخلال تامر حسني بوعده لحلا شيحة: "ولو كنا نعرف ان الوعد مش كافي علشان يحل المشكلة دي كنا مشينا في حلول تانية.. اللي بينك وبين ربنا فيما يخص اجورك عن أعمالك السابقة مش مضطرة تقوليه لحد.. ومتشغليش بالك بأي كلام بيتقال بغير علم.. الناس مش بتاخد بالها من تفاصيل كتير أبسطها الوقت الطويل والأحداث الكبيرة اللي بتحصل في حياة اللي بيتكلموا عنهم بمنتهى الأريحية والثقة والتسرع في إصدار الأحكام".

أول رسالة من معز مسعود لـ حلا شيحة بعد هجومها على تامر حسني

معز مسعود لحلا شيحة: رحلتنا واحدة

وأضاف معز مسعود في رسالته، أن هناك فارق بين الفن الذي يتمنى أن يعم العالم والفن الذي يسيء للناس والدين.

وأكمل زوج حلا شيحة: "قادر افهم قصدك لما اتكلمتي عن (نوع معيّن) من المشاهد يعني نوع معيّن من الفن و (مش تعميم على الفن كله).. وعاوز أفكرك يا حبيبتي إن رحلتنا هي رحلة بحث عن الحق والخير والجمال.. رحلة اعتزاز بالثقافة والهوية.. نموذج قوي لرفض التطرف على الناحيتين.. الناحية المكسوفة من هويتها وبتقلّد الغرب من غير حكمة او علم او عزة (اللي انا سميته "الانتحار الثقافي" في كلمتي في الحوار الوطني سنة ٢٠١١)".

وأوضح: "والناحية التانية المسجونة في قوالب مميتة للفكر والفنون.. كل ناحية منهم فاكرة انها معاها الحقيقة المطلقة وهيفضلوا يتخانقوا إلى يوم الدين.. لحد ما يظهر ناس عندهم الشجاعة والاعتزاز بثقافاتنا وهويتنا.. وبيحملوا هم أولادنا والأجيال الجاية.. وساعتها هيكون فنّنا بيعبر بجد عننا".

ودعم معز مسعود زوجته قائلا: "الشجعان زيك بس هم الي بيمشوا الرحلة بصدق وإصرار لحد ما يوصلوا.. 
مهما كترت المحطات.. مهما كان الألم والحيرة واللخبطة.. مهما كان الهجوم والخذلان والمزايدات.. مهما كان التمن الي بيتدفع.. الشجعان زيك بس هم الي بيراجعوا نفسهم وبيعترفوا بأخطائهم ويصلحوها.. ده غير إن المشهور رحلته بتكون تحت المجهر".

اختتم معز مسعود رسالته لحلا شيحة: "الشجعان زيك بس بيعيشوا بتلقائية واتساق مع النفس.. فنوننا وثقافتنا وهويتنا يقدروا يتقابلوا.. انا بدأت أعمل ده في أعمالي الفنية وفيلمي (اشتباك) افتتح في مهرجان "كان" وفيلمي القادم رايح مهرجان "ڤينيسيا" قريب.. وهنقدر ناخد أنا وانتِ خطوات أكبر وأمثل على الطريق العظيم ده اللي هتعرف قيمته الاجيال الجاية.. وتاني بقولهالك يا حبيبتي..رحلتنا واحدة".

أول رسالة من معز مسعود لـ حلا شيحة بعد هجومها على تامر حسني

حلا شيحة تعلن توبتها

جدير بالذكر أن الفنانة  حلا شيحة هاجمت النجم تامر حسني، بعد أن شارك الأخير جمهوره كليب من آخر أفلامه، جمع بينهما في مشاهد رومانسية، ونشرت عبر حسابها الشخصي على تطبيق انستقرام، مقطع فيديو قديم لنجم الغناء تحدث فيه عن أنه لا يتمنى الموت وهو مطرب، لتحدث الفنانة المصرية المتزوجة من داعية إسلامي ضجة كبيرة عبر منصات التواصل الاجتماعي.

وقالت حلا شيحة في تعليقها على الأغنية المصورة لتامر حسني، والتي تضمنت مشاهد رومانسية بينهما: "انا اتفاجئت جدا ًبنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم و في ايام ذي الحجة ايام مباركة و خصوصاً بعد اخر بوست نزلته و وضحت فيه انا ايه ..و اتفاجئت اكتر خصوصا ًبعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده انه حيحترم رغبتي و بعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات و اكدلي انه حيحترم رغبتي".

شاهدي أيضاً: المخرج محمد العدل يهاجم حلا شيحة: ياريت لما تطلقي مترجعيش تمثلي

وعبرت حلا شيحة عن غضبها الشديد من قيام تامر حسني بالترويج لأحدث أفلامه وكتبت: "احنا يمكن نجحنا بمقايس الدنيا بس صدقوني بمقايس ربنا احنا لم و لن ننجح انا عارفة و متاكدة ان زملائي جواهم خير بس للاسف فتنة الشهرة و النجاح مش بتخلينا نشوف ونقيس الامور صح".

حلا شيحة تهاجم الفن


وقالت حلا شيحة في منشورها على موقع تبادل الصور، انستقرام: "الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا و منبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل و ميبقاش فناحنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي و حابة افكرك بالفيديو ده يا تامر اللي قولت فيه انا مش بتمنى أموت وأنا مطرب انا دايما خايف من كده.. كلام أكيد قولته في لحظة صدق جواك و جوانا كلنا".