بين الدعم والهجوم: زوجات مشاهير كشفوا المستور برسائل مفاجئة

  • تاريخ النشر: الجمعة، 29 ديسمبر 2023
بين الدعم والهجوم: زوجات مشاهير كشفوا المستور برسائل مفاجئة

شهد عام ٢٠٢٣ مواقف مختلفة تربعت فيها زوجات المشاهير حديث منصات التواصل الاجتماعي إما بكلمات دعم لأزواجهن أو برسائل فضحوا فيها أسرار لأول مرة.. تعرفي معنا في هذا الألبوم على أبرز مواقف زوجات المشاهير.

شريف منير وزوجته

أعلن شريف منير انفصاله عن زوجته برسالة على تطبيق إنستغرام إلا أن  لورا عماد كشفت أنها علمت بطلاقها من خلال السوشيال ميديا وهي المعلومة التي أحدثت ضجة ليحذف شريف منير بعدها منشوره.

وكان خلاف وقع بين النجم الشهير وزوجته في أغسطس 2022، وذلك بعد أن أعلنت السيدة لورا عماد ترك ابنتيها فريدة وكاميليا لها، وانضمامهما لصف والدهما لتبدأ في معاتبتهما على منصات التواصل وتنشر مقطع فيديو لهما بصحبة والدهما بينما كانوا يتناولون طعامهم في أحد المطاعم وترفقه برسالة عتاب.

وقالت لورا عماد موجهة رسالتها لابنتيها: "رسالة إلى بناتي فريدة وكاميليا.. بما إنكم خلاص قررتوا تبقوا مش في حياتي بعد ما اديتكم عمري وصحتي وحبي واهتمامي وضحيت عشانكم كتير!! وكل مدارسكم بمدرسينكم بدكاترتكم بأصحابكم بأمهات أصحابكم يشهدوا بإن أنا كنت أم عاملة إزاي.. بقول لكم مبروك عليكم عيلتكم الجديدة! وهقولكم حاجة واحدة بس! اللي مالوش خير في أمه ملوش خير في حد!".

واختتمت لورا عماد رسالة عتابها لبناتها بكلمات: "بتمنالكم كل خير وصحة وإن ربنا يهديكم في يوم من الأيام! بس ربنا موجود وكبير قادر على اللي عمل فيكم كده إنه يرده ليه في يوم من الأيام! مامي لورا يمكن تكونوا نسيتوا اسمي".

ثم نشرت بعدها مقطع فيديو لمدربة تتحدث عن صفات الشخص النرجسي وأرفقته بتعليق:  "أكثر لايف كوتش حللت شخصية النرجسي اسمعوها كويس" وسط توقعات بأنها تقصد شريف منير.

تلقت لورا عماد وقتها تعليقات مليئة بالكلمات الحادة وسط انتقادات البعض لحديثها عن الفنان الشهير بهذه الطريقة لترد طليقة الفنان الشهير بكلمات: "شكرا لكل من دعمني نفسيا وحس بإحساس الأم، وبقول للقلة القليلة عديمي الإنسانية، أن تعليقاتكم ما كانت سوى شوية تراب في الهوا، أنا قررت أشيل البوست لأن مش هسمح أن صفحتي تبقى ساحة لبعض المتطرفين دينيا، وبقول روحوا ناقشوا تطرفكم في حتة تانية".

تامر حسني وبسمة بوسيل

انفصال تامر حسني وبسمة بوسيل كان حديث منصات التواصل، واشتعلت الأزمة بين الثنائي لتكتب الفنانة المغربية: "حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا هالة.. احترام العشرة بيبتدي باحترام مشاعر غيرك.. بالذات لو حد كان سبب رئيسياً في خراب بيتك وهدم حياة ولادك".

وبشكل غير مباشر رد تامر حسني على اتهامات بسمة بوسيل في منشور كشف فيه علاقته بهالة عمر موضحاً أنها تعمل معه منذ الطفولة وأنها المسؤولة عن حساباته على منصات التواصل الاجتماعي.

وأضاف في منشور للاحتفال بزفافها: "أما بقى عريسها العسل ده اسمه عمرو طلب أيديها مني أنا عشان والدها ووالدتها توفاهم الله، في سنة واحدة رحمهم الله.. ومن اللحظة دي اتحولت هالة لبنتي الكبيرة بجد اللي بتتجوز دلوقتي قدامي وبسلمها لعريسها بنفسي وبغني في فرحها، معرفتش أرد على كلامك عني في الفرح يا هالة، رديت دلوقتي هنا ربنا يكرمك ويسعدك مع جوزك الجميل المحترم اللي هيكون ضهرك وسندك ويكمل معاكي مشوار حياتك مع أولادكم الجُمال بإذن الله".

علياء بسيوني وأحمد سعد

كشفت علياء بسيوني انفصالها عن أحمد سعد برسالة كشفت فيها المزيد من التفاصيل قائلة: "الحمد لله على كل شيء، تم الطلاق بيني وبين أحمد من شوية بناءً على رغبته.. حابة أشكر أحمد جدًا على أصله غير الطيب ومعدنه السيئ وحابه أقوله شكرًا على قرارك اللحظي غير الموفق في خراب بيتنا وتدمير أسرتنا الجميلة، اللي أنا حقيقي تعبت فيها لوحدي تمامًا وحاولت وعديت بمواقف مفيش حد في مكاني يقبلها عشان الأسرة دي".

وتابعت غاضبة: "وعشان المشوار اللي انا ابتديته ومكنتش حابة أنه ينتهي . شكراً على توقيتك الجميل وانا قاعدة ببنتي 3 ايام وانت مش عارف حاجة عشان مشغول الساحل و خروجاته وبعدها شغلك . أكبر شكر على المقلب اللي أنا أخدته في العلاقة دي و الكنت فاهمة ان ليها قيمة ببني وبضحي وبتنازل عشانها وانت طلعتها والا تسوى، ربنا معايا أنا وبناتي في الجاي وينتقم منك ويديلك على أد كل حاجة حصلت".

 زوجة بيومي فؤاد

دعمت  زوجة بيومي فؤاد عن زوجها بعد الهجوم الذي تعرض له على خلفية أزمته مع محمد سلام بسبب الحرب على فلسطين برسالة كتبت فيها: "بعيداً عما يحدث أو على هامشه، ببساطة شديدة وبوضوح أشد لا يليق بك أيها الإله أو نصف الإله أو النبي أو الصديق -على أقل تقدير- أن تظل باقياً على قائمة أصدقاء فيس بوك زوجة الأراجوز المتدني كلب الفلوس، مغازل أسياده فاقد الموهبة، عليل النفس سقيم الوجدان، الراقص على جثث الأطفال بيومي فؤاد.. ارتق بنفسك من هذا المستنقع القذر ولا تقربه حتى لا يطولك دنس أو تشوبك شائبة واحفظ لروحك بلوريتها وشفافيتها.. وصلى الله عليك وعلى آلك وسلم".

وظهر بيومي فؤاد على خشبة المسرح قائلاً: "من حقك أنك تعتذر عن المسرحية، لكن مش من حقك إنك تغلط في فنك، إحنا مش بنيجي عشان نضحك إحنا بنقدم فننا المصري.. إنتوا بتحترمونا واحنا بنحترمكم جداً، أنا وكل زملائي بنحترمكم وبنحبكم وهنفضل طول عمرنا معاكم، كتر خيركم، إحنا بنقدم فن.. بنتعب ونشقى عشان نقدم فن مش عشان نيجي نضحك".

وأضاف الفنان المصري في كلمته: "لو الموضوع كده يبقى فيه فنانين من أيام نجيب الريحاني لحد محمد أنور المفروض ينتحروا، احنا بنقدم فن، تحياتي لحضراتكم أنا آسف.. أقسم بالله إحنا مش بتوع فلوس والله العظيم مش بتوع فلوس، العرض ده لو قعد 15 يوم تاني بدون أجر، إحنا يبقى لينا الشرف ونبقى فرحانين جداً، تحياتي لحضراتكم وأنا آسف".

وتعرض بيومي فؤاد لسيل من الانتقادات الحادة على منصات التواصل الاجتماعي ودعوات لمقاطعة أعماله ومطعمه الخاص، ليبدأ بعدها مجموعة من المشاهير في دعمه.

 زوجة بيومي فؤاد ليست الداعمة الوحيدة له وإنما خرج بعض المشاهير في محاولة منهم لتخفيف الهجوم على الفنان الشهير، ومن بينهم الإعلامية فجر السعيد والتي كتبت رسالة لبيومي فؤاد كتبت فيها: "بيومي فؤاد، يا جبل ما يهزك ريح… تعلم إن الموضة الهجوم عليك للوصول إلى رأس الأخبار، ولكن يبقى الأصل الموقف الصلب.. كل من هاجمك يريد تصدر الأخبار ولكن من ينافسك ؟!!! لا أحد.. كمل نحبك ونحب فنك الذي لا يقدر عليه فاشل أو متعاطي مخدرات".

كما حاول الفنان محمد رمضان تقديم الدعم لبيومي فؤاد قائلاً: "كلامي عن أخواتي وزمايلي وحبايبي بيومي فؤاد ومحمد سلام، لا ده غلط ولا ده غلط.. وحتى لو في زلة لسان حصلت، إحنا بنقول للهم لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا يعني حتى لو نسينا ربنا بيسامح.. فعملوا إيه لاتنين علشان نكون قاسيين كدة سواء على محمد سلام أو بيومي فؤاد، والأخبار اللي بسمعها إن شاء الله تكون غلط، إن محمد سلام مش هيشتغل".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار