فريدة سيف النصر مستاءة من الجمهور وتدافع عن الفنانين ضد التنمر

  • تاريخ النشر: الجمعة، 19 أغسطس 2022
فريدة سيف النصر مستاءة من الجمهور وتدافع عن الفنانين ضد التنمر

خرجت الفنانة المصرية فريدة سيف النصر عن صمتها، وردت على الحملة الشرسة التي يتعرض لها الفنانون المصريون منذ فترة وتعرضهم للتنمر والذي وصل الأمر إلى تمني المرض والمصائب للفنانين وذلك ضمن حملة انتشرت في الفترة الماضية.

ويذكر أن تلك الحملة قد حدثت في الفترة الأخيرة حيث عانى بعض الفنانين من التنمر والحسد والشماتة حين يتعرض أحدهم للمرض أو المشاكل، ولذلك ردت فريدة سيف النصر على تلك الانتقادات عبر منشور قام بكتابته على موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك وقالت من خلاله: "أنا زعلانة علينا كلنا أوي، المصريين أحلى وأطيب وأجدع من كده بكتير، خفة دم وكرم وذوق، إيه اللي حصل؟ ليه بتستخبى ورا شاشات وننزل نحر رقاب بعض".

وتابعت الفنانة المصرية في منشور لها قائلة : "الكلمة القاسية بتذبح بقينا نكديين ما نعرفش نفرق بين جد هزار كله عايز يتخانق مع كله، إيه ده؟ وكل يوم يعاملونك بوش أو حسب المصلحة".

استياء فريدة سيف النصر من الجمهور

عبرت فريدة سيف النصر عن استيائها من معاملة بعض الجمهور للفنانين بسبب التقدم في العمر، وقالت : "في بعض الناس ماسكين الفنانين وكأن في تار بلا أسباب، دي عجزت ودي كرمشت ودي غيرت دينها وده دمه تقيل وده كبر في السن لكن بيغني وده اتكسح، ودي روحي موتي، كفاية مالكم في إيه".

وتابعت الفنانة المصرية: "بجد هما الناس دي لم تسعدكم أعمالهم لفترات من الزمن، طيب بلاش إنت مبتحبش فلان غيرك بيحبه، في إيه يا جماعة تحسوا مخططاً لهدم الفنانين، القوى الناعمة اللي فاتحين بيوت 14 مليوناً... متخيلين".

هجوم فريدة سيف النصر 

واستطردت فريدة سيف النصر حديثها في الدفاع عن زملائها الفنانين وقالت "كل المهن شغالة معانا تحت أيديهم كام عامل واسطي، كل واحد فيهم عنده أهل وزوجة وأطفال وفي اللي جوز ولادة وعندهم بيوت مفتوحة، بتحاربوا تمن عدد البلد في أكل عيشهم".


وفي نهاية المنشور وجهت فريدة سيف النصر كلمتها للجمهور قالت "أقروا كدة المسلسل بيكتبه ناس قد إيه عماله في العمل شوفوا وقولولي، كفاية هدد في الفن، الوحش انتقدوه بأدب والكويس شجعوه، إنما تهزأوا فنانين كبار ليه يعني، على فكرة أنا عارفة إنها لجان مستهدفة الفن المصري، والفن عموما ما هو العربي بيصب هنا، هاه قرروا إيه، هنشتم من ورا الشاشة ولا هنقول كلام نصح حلو يا باشا".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار