رامي جمال يتعرض للتنمر بسبب مرضه ويرد برسالة مؤثرة

  • تاريخ النشر: الأربعاء، 10 أغسطس 2022
رامي جمال يتعرض للتنمر بسبب مرضه ويرد برسالة مؤثرة

أثار تعليق وجه إلى الملحن والمطرب المصري رامي جمال، استياء الجمهور، على تعليق كتبه أحد المتابعين، عقب طرحه أغنية بعنوان "أدبتنا الدنيا" على موقع "يوتيوب"، وتضمن التعليق إشارة إلى إصابة المطرب بمرض البهاق منذ عام 2019.

رامي، فوجئ رامي جمال بتعليق صادم عقب طرحه أغنية "أدبتنا الدنيا" وكان كالتالي "يا أخي أنا مش فاهم يعني ربنا جابلك مرض، وعانيت منه كتير أوي، وبعد ما ربنا شفاك راجع برضو تغني، وأنت عارف أن الغناء حرام، أنت مستني يحصلك إيه تاني؟".

رد رامي جمال على التنمر

لا يفضل رامي جمال الصمت في مثل هذه التعليقات، وكتب: "بص يا سيدي أنا ربنا رضاني والحمد لله لسه الابتلاء زي ما هو، بس لو عاوز الحقيقة أنت اللي محتاج علاج من كلامك اللي زي الرصاص".

وأضاف عبر حسابه الرسمي على "إنستقرام": "لو أنا غلط في حاجة، تعتقد أن طريقتك دي ممكن تبقى الصح؟ أنا للأسف كنت بشوف آراء الناس الإيجابية والنقد البناء واللي طمعانين في حاجة أفضل، لأن دائما في أفضل طبعا، فشوفت كلامك على الصبح ومش هقولك غير ربنا يسامحك على القسوة، وده واثق أنه مش حب، واللي هيحسابنا ربنا، يا عالم مين أحسن من مين؟ وكلنا بشر مش أنبياء، ممكن نخطئ ونصيب والهداية من رب العالمين، يومك أجمل من قلبك إن شاء الله".

مرض رامي جمال

في 2019، كشف رامي، إصابته بمرض البهاق، بعدما ظهرت بقع بيضاء اللون في مناطق متفرقة من جسده، وكتب لجمهوره إنه ذهب لأطباء كثر لكن لم يجد أي حل.

وكتب "الحمد لله الذي أحبني، فابتلاني وقدرني على الصبر..رامي جمال يتعرض للتنمر بسبب مرضه ويرد برسالة مؤثرة من فترة ظهرت بقع بيضاء في جسمي، وبالكشف عرفت إنه مرض البهاق، وجربت أنواع علاج كتير، ودكاترة كتير، ومفيش فايدة".

ولم يكن هذا التعليق الأول الذي يحتوي على تنمر تجاه رامي جمال، ففي 2020، كتبت إحدى المتابعات "روح يا رامي أتعالج من البهاق، البوم إيه أنت لا يتحقق مشاهدات، ولا إيرادات وفر فلوسك في العلاج".

الأمر الذي دفع الملحن والمطرب المصري للرد عليها وكتب: "النوع ده من البشر بقي منتشر أوي شفت عند صديق ليا لاعب كرة قدم ما شابه العينة دي عاوز أقولكم انتو ولسانكم أصعب ڤيروس محدش هيعيش للأبد ولينا رب نختصم بعض عنده، يا رب تكونون مبسوطين".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار