زينب غريب مع شريف دسوقي في المستشفى: وعصابة 100 وش تدعمه إلا هؤلاء

  • تاريخ النشر: الجمعة، 28 مايو 2021
زينب غريب مع شريف دسوقي في المستشفى: وعصابة 100 وش تدعمه إلا هؤلاء

نشرت الفنانة المصرية، زينب غريب، صورة لها برفقة الفنان المصري، شريف دسوقي، من داخل حجرته في أحد المستشفيات، وقالت إنها تستمد منه القوة والإرادة.

ونشرت زينب غريب الصورة التي تجمها بشريف دسوقي، عبر حسابها الخاص على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، وعلقت عليها "كنت رايحة له وقبل ما ادخل كنت متوترة شوية ، ولما شفت الأستاذ شريف كل توتري راح قصاد روحه المبهرة اللي تشرح القلب ومثابرته وإيمانه، انا ممتنة ليك يا استاذ شريف وبتعلم من إرادتك وقوتك وروحك، اشتغلت معاك عمل "بميت وش " وكل أملي اني اشتغل معاك تاني وتالت وعاشر.. تقوم لنا بالسلامة بسرعة وترجع تاني تضيف للسينما والدراما بموهبتك اللي متتعوضش ❤️❤❤".

الفنانة زينب غريب، والفنان شريف دسوقي، جمعهما العمل في مسلسل "100 وش" وهو مسلسل درامي وكوميدي عُرض في شهر رمضان 1441 هـ في عام 2020م، من بطولة آسر ياسين ونيللي كريم.

زينب غريب مع شريف دسوقي في المستشفى: وعصابة 100 وش تدعمه إلا هؤلاء

عصابة 100 وش تدعم شريف دسوقي: 

دعم أبطال مسلسل «بـ١٠٠وش» الفنان شريف الدسوقي بعد إجراء عملية بسبب الغرغرينة التي تعرض لها في ساقه وأدت لبترها حتى الركبة بسبب مرض السكري، من خلال نشر صور تجمعهم ودعوات عبر حساباتهم الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعي، ولم يكن من بينهم بطلي العمل آسر ياسين ونيللي كريم.

مصطفي درويش دعم شريف الدسوقي، وقال: «يا ريت ندعي لشريف لأنه يمر بأصعب لحظات في حياة أي إنسان بعد ما يفقد جزء من جسده وهو ساقه، ربنا يصبره».

وقال إسلام إبراهيم: «لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، ربنا يشفيك يا شريف ويقدرك على مواجهة الصدمة ويارب صبر قلبه وقويه ويرجع أحسن من الأول».

وقالت زينب غريب: «مش عارفة أقول إيه ولا إيه في حق الأستاذ شريف الدسوقي، دايما كان معانا محترم وخلوق لأبعد حد في مسلسل بميت وش، وعلى المستوى الشخصي كان بيتعامل بكل عطف معايا ومع الكل، ويمكن أنا اللي مقصرة في حقه».

أضاف: «مش قادرة أستوعب مدي ضغط وقسوة مهنة التمثيل اللي أكيد بتأثر علينا كلنا بطرق مختلفة نفسيا أو صحيا أو ماديا، بس الموقف اللي بيمر بيه الأستاذ شريف بيوجع القلب وكل آمالي إنه يكمل ولا حاجة تأثر فيه مهما حصل».

تابعت: «بتمنى ياخد وقته في الشفا ويتخطي محنته ويقوم بالسلامة، وأنا وكل الناس اللي بتحبه قلوبنا ودعمنا معاه، وعشمي في ربنا كبير إنه يلهمه الإرادة والعزيمة ويرجع يكمل مشواره ونجاحه ويضيف للسينما والدراما بموهبته المميزة».

ونشرت دينا ماهر صوره لها مع الفنان شريف الدسوقي عبر الانستجرام قائلة: «سلامتك يا شريف ربنا يتم شفاك على خير يارب».

زينب غريب مع شريف دسوقي في المستشفى: وعصابة 100 وش تدعمه إلا هؤلاء

تطورات الحالة الصحية للفنان شريف دسوقي: 

كشف الفنان مصطفى درويش، تطورات الحالة الصحية، للفنان شريف دسوقي، من خلال مداخلة هافية أجراها مساء الخميس 27 مايو/أيار الجاري، مع برنامج " من مصر " المُذاع على فضائية " سي بي سي " ، قائلاً : "اللي حصل، إني لاقيت الناس بتبعتلي إن الفنانة بدرية طلبة نشرت بوست على الفيسبوك اننا ندعي لشريف دسوقي ، ف كلمتها وسألتها ايه اللي حصل ، قالتلي انه اتبترت رجليه وهننقله من مستشفى لمستشفى تانية ، وإدتني رقم المستشفى الجديدة وعنوانها عشان أروح له".

وأكمل: "النقابة بالفعل تدخلت منذ البداية، بس كانت متابعة مع المستشفى الأولانية فقط ، فلما أنا روحت المستشفى التانية ، لاقيت حتى مش مدفوع له مقدم العملية ، والمستشفى كانت هتمشيه بسبب الفلوس.. وأخوه كان واقف برة، واستغربت انهم لم يخبروا اي حد من الفنانين أو اخوه حتى، وبصراحة معجبنيش الوضع في المستشفى".

ونوه : "دسوقي مكنش حاسس بأي حاجة بعد العملية، ولكن بعد ما نشرت بوست على الفيس، والرئيس السيسي قرر التكفل بعلاجه، لاقيت الدنيا في المستشفى اتغيرت، وعملوا كل حاجة، واتنقل بسيارة إسعاف مخصوص.. الرئيس السيسي بمثابة أب لينا، وربنا يخليه لينا إنه نظر لفنان محتاج لبلده، ولنقابته، ولزملائه“ ، شاكراً الرئيس على توجيهاته بعلاج شريف دسوقي.

يشار إلى أن  الفنان المصري، شريف دسوقي، خضع مؤخرًا لعملية جراحية أسفرت عن بتر أحد قدميه.

وكتبت بدرية طلبة عبر حسابها الرسمي بموقع وتطبيق "فيسبوك" موضحة سبب بتر إحد قدمي شريف دسوقي:"للناس اللى بتتصل وبتبعت رسايل علشان تطمن علي الفنان شريف دسوقى (سبعبع) كان فيه جرح فى رجله الشمال وهو مريض سكر حالته ساءت جدا وبعد الفحوصات والاشعه والتحاليل قرر الدكتور بتر الرجل من تحت الركبة وهو خرج من أوضة العمليات وحالته مستقرة الحمدلله أدعوله ربنا يتم شفاه علي خير".

وأعلنت نقابة المهن التمثيلية المصرية، في بيان رسمي، مساء الثلاثاء 25 مايو/أيار، عن تكفل الشركة المتحدة للخدمة الإعلامية بعلاج الفنان المصري، شريف دسوقي، بعد بتر قدمه مؤخرًا، كما وجهت الشكر للرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، لاتخاذه قرارًا إنسانيًا متعلق بالفنان.

حيث وجهت نقابة المهن التمثيلية المصرية، الشكر، للرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، الذي وجه بصرف معاش استثنائي للفنان شريف دسوقي.

حرص الفنان شريف دسوقي على طمأنة جمهوره في أول تعليق له بعد خضوعه لعملية جراحية اضطر فيها الأطباء لبتر إحدى قدميه.

ونشرت الصفحة الرسمية لشريف دسوقي عبر موقع وتطبيق "فيسبوك" تعليقا مقتضبا على الأخبار حول بتر ساقه، جاء فيه: "قدر الله وما شاء فعل ، الحمد لله على كل شي".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار