سالي عبدالسلام تكشف تفاصيل التحرش بها

  • تاريخ النشر: الإثنين، 23 مايو 2022
سالي عبدالسلام تكشف تفاصيل التحرش بها

تعرضت الإعلامية المصرية سالي عبدالسلام للتحرش من قبل أحد الأشخاص بجوار منزلها أثناء احتساء القهوة مع صديقتها أمام إحدى محطات الوقود.

ووثقت الإعلامية المصرية عبر حسابها الرسمي بموقع "إنستغرام"، في مقطع فيديو قصير الحديث مع الشخص المتهم بالتحرش وهو يزعم أن ما طلبه شاحن للهاتف الجوال. 

وروت الإعلامية سالي عبدالسلام تفاصيل تعرضها للتحرش، وكتبت: "أمسك متحرش مش هنسيبكم ده واحد وانا قاعدة من شوية في العربية ومنزلتش حتى بشرب كوفى انا وريم صاحبتي في البنزينة اللى جمب بيتى جه يستظرف معاكى شاحن؟؟، رديت بكل ادب لا وداخل بدماغه يشوف!! بعدها انتى متضايقة ليه!!؟ قولتله حاجة متخصكش واتفضل امشى!! لااااا متكلمنيش كدة!!! قولتله اتفضل من هنا!! مفيش!!!!".

سالي عبدالسلام تواجه متحرش

ودونت سالي عبدالسلام حديثها مع الشخص المتهم بالتحرش بها:"لسه هيقل ادبه ويستظرف تانى صورته فيديو!! ما الناس اتلمت بيقولهم كنت بطلب شاحن! الرجالة بقيت بتقوله هو معلش!!!".

واستنكرت سالي عبدالسلام ما حدث معها، وتساءلت: "هل هو العادى أن أي حد ممكن يكلم بنات ويستظرف ويدخل جوا العربية وعايزنا نسكت؟؟! ليه!!!؟؟؟ احنا حصلنا ايه؟؟؟! وده رقم عربيه انا هعرف اجيب حقى إن شاء الله … السؤال بقى هو مين ده؟؟ وهل ده عادى؟ في بنات هتقبل ده عادى!! مجتمعنا شايف أنه عادي؟ ولما اقوله امشى ميمشيش".

مواجهة التحرش الجنسي في مصر

في أغسطس 2021، أصدر الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، قانوناً بتعديلات جديدة لمواجهة التحرش الجنسي، وإصدار القانون 141 لسنة 2021.

ويعد التحرش الجنسي في القانون المصري هو كل ما يفعله الجاني تجاه المجني عليه بهدف الحصول على منفعة ذات طبيعة جنسية.

وتضمنت تعديلات القانون التي طرأت في العام الماضي، على المادة 306 مكرر أ من قانون العقوبات، بهدف ردع ظاهرة التحرش الجنسي، ونصت المادة على: "يعاقب بالحبس مدة لا تقل عن سنتين ولا تجاوز 4 سنوات وبغرامة لا تقل عن 100 ألف جنيه ولا تزيد على 200 ألف جنيه أو بإحدى هاتين العقوبتين كل من تعرض للغير في مكان عام أو خاص أو مطروق بإتيان أمور أو إيحاءات أو تلميحات جنسية أو إباحية سواء بالإشارة أو بالقول أو بالفعل بأية وسيلة بما في ذلك وسائل الاتصالات السلكية أو اللاسلكية أو الإلكترونية، أو أية وسيلة تقنية أخرى".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار