بيومي فؤاد يتعرض لوعكة صحية وتعليقات ساخرة تستفز محبيه

  • تاريخ النشر: الإثنين، 15 يناير 2024 آخر تحديث: الثلاثاء، 16 يناير 2024
بيومي فؤاد يتعرض لوعكة صحية وتعليقات ساخرة تستفز محبيه

تعرض الفنان بيومي فؤاد لوعكة صحية مفاجئة ونشر ابنه صورة عبر حسابه الشخصي على تطبيق إنستغرام ظهر فيها الفنان المصري على جهاز التنفس، إلا أن تعليقات بعض متابعين جاءت قاسية لتُثر حالة من الجدل على منصات التواصل الاجتماعي في التعليقات بسبب سخرية البعض من مرض بيومي فؤاد.

وربط متابعون بين موقف بيومي فؤاد من عرض مسرحية زواج اصطناعي خلال الحرب على غزة وبين حالته الصحية، لتشهد التعليقات اشتباكاً بين مدافعين وساخرين من الوضع الصحي للفنان الشهير.

الحالة الصحية لبيومي فؤاد

وخلال الساعات الماضية كشف مدير أعمال بيومي فؤاد تفاصيل الحالة الصحية له قائلاً: "الحمد لله، وحالته الصحية جيدة، ومتواجدون حالياً في القاهرة". وجاء تعليق مدير أعمال الفنان الشهير بعد أن نشر ابن بيومي فؤاد صورة لوالده وهو على جهاز التنفس الصناعي، وما زاد من الغموض حول الحالة الصحية للفنان المصري هو ظهور ابنه أيضاً على جهاز آخر، وسط حالة من الغموض حول ما تعرض له الأب وابنه.

تعليقات المتابعين على مرض بيومي فؤاد

تلقى بيومي فؤاد الكثير من التعليقات القاسية التي لم يفرق فيها بعض متابعين بين مواقفه الشخصية ووضع إنساني خاص يمر به، وهو ما دفع متابعين آخرين للدفاع عنه في تعليقات من بينها: "ما خلاص يا جماعة أنتوا هتعلقولوا المشانق يعني اللي بيهاجمون دول كانوا عملوا إيه للفلسطنيين يعني مسكوا السلاح وراحوا حاربوا معاهم وأنا عن نفسي رأيي في محمد سلام أنو كان عاوز ياخد اللقطة والترند وتعمد أنو يخلي زمايله منظرهم وحش قدام بلدهم ونسي أن في عقود وشروط جزائية عليهم في حالة الامتناع عن تقديم المسرحية". "لا حول ولا قوة إلا بالله الله يشفيه حرام الشماتة والاستهزاء ليش انعدمت الرحمة من قلوب الناس بسبب البعد عن ربها وقلة الإيمان اللهم اشفي كل مريض شفاء لا يغادر سقما يا رب العالمين".

بيومي فؤاد

 كما كتب متابعون: "الله يشفيه ويشفي كل مريض وعيب عليهم التشفي بالمرض لكل حادث حديث لو يبطلون يخلطون المواضيع مع بعضها كان صارو أوادم مع الأسف". "ايه كمية السواد دي ربنا يشفيه ويشفي ابنه وبنحبه وهنفضل نحبه وكلنا بنغلط بس ربنا بيسترنا ومفيش ميكرسكوب متسلط ع تصرفاتنا ولا حد بعيد علينا النفس ، ارحموا الناس عشان ربنا يرحمكم". "اي أحد يشمت فيه أو في مريض يكون بدون إنسانية حتى الكلب. وهو حيوان عدهم رحمه ووفاء وهذا كله ليس بيومي إنسان وفنان محترم وحنا مو مصرين نحبه وندعي له ولكل مريض وين كلامك الدم والرحمة بس أقولكم الكلاب بعض الأحيان تكون ارحم واوفاء من الكلاب إلى تنبح على المسلم".

سبب الهجوم على بيومي فؤاد

ويأتي هجوم بعض المتابعين على بيومي فؤاد وقت مرضه إلى أزمة مسرحية زواج اصطناعي بعد انسحاب الفنان محمد سلام على خلفية تضامنه مع أهل فلسطين وهو ما اعتبره بيومي فؤاد مزايدة على فريق عمل المسرحية ليخرج ويرد بكلمة استفزت الجمهور وعرضته للهجوم وقال بيومي فؤاد بعد انتهاء عرض المسرحية: "من حقك أنك تعتذر عن المسرحية، لكن مش من حقك إنك تغلط في فنك، إحنا مش بيجي عشان نضحك إحنا بنقدم فننا المصري.. إنتوا بتحترمونا واحنا بنحترمكم جداً، أنا وكل زملائي بنحترمكم وبنحبكم وهنفضل طول عمرنا معاكم، كتر خيركم، إحنا بنقدم فن.. نتعب ونشقى عشان نقدم فن مش عشان نيجي نضحك".

وأضاف بيومي فؤاد مدافعاً عن فريق العمل ومعبراً عن امتنانه وأسفه قائلاً: "لو الموضوع كده يبقى فيه فنانين من أيام نجيب الريحاني لحد محمد أنور المفروض ينتحروا، احنا بنقدم فن، تحياتي لحضراتكم أنا آسف.. أقسم بالله إحنا مش بتوع فلوس والله العظيم مش بتوع فلوس، العرض ده لو قعد 15 يوم تاني بدون أجر، إحنا يبقى لينا الشرف ونبقى فرحانين جداً، تحياتي لحضراتكم وأنا آسف".

وبعد تعرض بيومي فؤاد للهجوم تضامن معه عدد من المشاهير بينهم محمد رمضان والذي قال: "كلامي عن أخواتي وزمايلي وحبايبي بيومي فؤاد ومحمد سلام، لا ده غلط ولا ده غلط.. وحتى لو في زلة لسان حصلت، إحنا بنقول للهم لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا يعني حتى لو نسينا ربنا بيسامح.. فعملوا إيه لاتنين علشان نكون قاسيين كدة سواء على محمد سلام أو بيومي فؤاد، والأخبار اللي بسمعها إن شاء الله تكون غلط، إن محمد سلام مش هيشتغل".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار