رضا البحراوي وحسن شاكوش ينهيان أزمتهما باعتذار للجمهور: إليك التفاصيل

  • تاريخ النشر: الخميس، 02 سبتمبر 2021
رضا البحراوي وحسن شاكوش ينهيان أزمتهما باعتذار للجمهور: إليك التفاصيل

نشب خلاف حاد بين رضا البحراوي وحسن شاكوش بسبب حفل جمع الثنائي، وتصاعدت الأزمة وسط تراشق نجم الأغنية الشعبية ومطرب المهرجانات بالتصريحات المتبادلة كل منهما عبر حسابه الشخصي على تطبيق التواصل الاجتماعي فيسبوك، لينهي الثنائي خلافهما باعتذار مشترك للجمهور وذلك بعد تدخل لنقابة المهن الموسيقية.

سبب خلاف رضا البحراوي وحسن شاكوش

بدأت الأزمة بعد حفل في مدينة الإسكندرية بمنطقة الساحل الشمالي غنى فيه رضا البحراوي، والذي كان سيتبعه حسن شاكوش بفرقته الغنائية، ولكن بعد انتهاء فقرة البحراوي صعد شاكوش إلى المسرح محاولاً إنزال حفلة رضا البحراوي لبدء فقرته إلا أن الفرقة تباطئت ليحتد الخلاف بينهما وبين حسن شاكوش وتبدأ أزمة نجم الأغنية الشعبية ومطرب المهرجانات والتي أشعلت منصات التواصل الاجتماعي وسط صراع بين جمهوري النجمين في التعليقات.


 

حمو بيكا حاول إنهاء الخلاف وحل المشكلة، وقبل أن تبدأ فقرة رضا البحراوي قال مستخدماً الميكروفون: "فين شاكوش كنت عايزه خليه يدعي لحمو بيكا»، وهو ما رد عليه شاكوش بمقطع فيديو عبر حسابه الشخص على تطبيق فيس بوك قائلاً: "أنا هربان يا جماعة أنا هربان.. أهو وفي شرم الشيخ عشان عندي حفلة ادعولنا كدة ربنا يكرمنا.. أحلى حفلة إن شاء الله وصباحكم زي الفل حبايب قلبي".

واشتعلت منصات التواصل الاجتماعي بالتراشق بالتصريحات بين رضا البحراوي وحسن شاكوش، وسط تدخل جمهور النجمين في التعليقات 

اعتذار رضا البحراوي وحسن شاكوش

بعد تصاعد الأزمة بين رضا البحراوي وحسن شاكوش، تدخلت نقابة الموسيقيين وقرر المجلس فتح تحقيق موسع في ذلك الأمر في الاجتماع المقبل للنقابة من أجل معرفة المخطئ، وهو ما دفع النجمين لمحاولة تدارك لأزمة التي باتت تهدد كل منهما، ليسارعا بتقديم اعتذار للجمهور من خلال مقطع فيديو نشره كل منه على صفحته الشخصية.

ونشر رضا البحراوي عبر حسابه الشخصي على تطبيق التواصل الاجتماعي فيسبوك مقطع الفيديو الذي ظهر فيه معتذراً مع حسن شاكوش وعلق عليه بكلمات: "احنا بتاسف للجمهور علي اللي صدر مننا والحمد لله الموضوع اتحل علي خير واحنا تحت امر نقابه المهن الموسيقيه الاستاذ النقيب هاني شاكر"، كما نشر البحراوي مقطع آخر وعلق عليه بكلمات: "اعتزار رسمي من النجم حسن شاكوش لجمهور النجم رضا البحراوي واعتزازه لطنطا بلد النجم رضا البحراوي وجميع محافظات مصر".

وفي اعتذارهما قال البحراوي: "حسن شاكوش أخويا وأنا بعتذر للجمهور عن اللي حصل مننا  كانت لحظة شيطان واتمكنت منا لكن حسن أخويا وحبيبي، وإحنا بنعتذر للجمهور وللنقابة وللأستاذ هاني شاكر، وخلاص إحنا حلينا الأزمة بينا".

أما حسن شاكوش فحاول تهدئة الأمر مع نقابة المهن الموسيقية قائلاً: "أنا ورضا البحراوي أخويا بنعتذر للجمهور سواء اللي بيحبوني أو اللي بيحبوا أخويا البحراوي، وكمان نقابة المهن الموسيقية، أنا ورضا خلاص نهينا الخلاف تماماً بينا، لكن احتراما ليكم وللنقابة فكان لازم نطلع لكم هنا، وبإذن الله الصلح الكبير حيكون جوة نقابة الموسيقيين".

رضا البحراوي وحسن شاكوش

وبعد إعلان اعتذارهما، امتلأت التعليقات بالكثير من الكلمات الساخرة خاصة بعد الانحياز الشديد من الجمهور كل لنجمه المفضل، فبمجرد نشر رضا البحراوي لمقطع الفيديو الذي اعتذؤ فيه هو وحسن شاكوش للنقابة وللجمهور انهالت التعليقات الساخرة ومن بينها: "ده انا الباقه بتاعتي خلصت عليكم امبارح من هنا ل هنا وفي الاخر اشوفكم مع بعض ماليش فيه جددلي الباقه".

وجاء في التعليقات على فيديو حسن شاكوش ورضا البحراوي: "بالنسبه للكارتين الفكه اللي راحو ع اللايفات بتاعتكم ارجعهم ازاي دلوقتي"، "بموتت عاملين زي المتطلقين وقاعدين تحت تهديد السلاح عشان يقولو الكلمتين *السلاح هاني شاكر "، "طيب اشحنلي الباقه يا رضاوالله امبارح خلصت علي صفحتكم بقه اعمل اي انا دوووقت هاااا ماليش في انت وشاكوش كل واحد يحول كارت ب١٠٠".

رضا البحراوي وحسن شاكوش ينهيان أزمتهما باعتذار للجمهور: إليك التفاصيل

واستمر البعض في الدفاع عن رضا البحراوي في تعليقات منها: "حسن شاكوش امبارح لما اتخانق مع البحراوي فقال جملة كده في النص.. قاله إنت لو إشتغلت عمرك كله مش هتعرف تعمل اغنيه زي بنت الجيران.. و الجملة دي استوقفتني الحقيقة.. يعني حسيت لوهلة إن شاكوش بيتكلم عن ألف ليلة و ليلة لأم كلثوم مش عن اغنيه لحنها مسروق من اغنيه حاجه مستخبيه لحماقي و كمان مش بيغني فيها لوحده معاه عمر كمال اللي حرفيًا هو اللي يعتبر نجح الأغنية لأن مفيش طبلة أذن تقدر تستحمل صوت شاكوش اغنيه كامله لوحده ودانا هتجيب دم".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار