رضوى الشربيني تنهار بالبكاء على الهواء

  • تاريخ النشر: السبت، 15 أبريل 2023
رضوى الشربيني تنهار بالبكاء على الهواء

انهارت الإعلامية رضوى الشربيني، بالبكاء أثناء حديثها عن تفاصيل مؤلمة لوفاة والدتها وهو ما دفع المذيعة منى عبد الوهاب إلى البكاء معها، كما تطرقت في الحديث عن مواصفات زوجها المستقبلي الذي يمكن أن توافق عليه.

انهيار رضوى الشربيني بالبكاء

وتحدثت رضوى الشربيني للمرة الأولى خلال لقاء لها مع منى عبد الوهاب في برنامج أنا والقناع، عن إصابة والدتها بفيروس كورونا قبل عامين وكذلك كافة أفراد المنزل.

وتابعت: "قررت أنه حتى التعب مينفعش أحس بيه وكنت بأخذ الأدوية وفي يوم بنشوف الأكسجين لأمي كان 80 كان في الأيام دي المستشفيات كانت كاملة العدد ولقيت لها مكان وذهبنا بها".

وروت رضوى الشربيني تفاصيل معاناتها مع الإصابة بالفيروس قائلة: "لو دخلتيني المستشفى أنا هاموت، هوّنت عليها وقلت لها إنه بس 48 ساعة هنظبط فيها الأكسجين، وبعد 12 يوما مرت وهي أصعب أيام في حياتي، وكان الدكتور بيبعت لي حد يديني حقنة عشان أقدر أشوف البيت وأعمل تحليل لكل الناس اللي في البيت وأروح لوالدتي وأتخانق مع الدكتور".

وأوضحت رضوى الشربيني إلى أنها ذهبت لزيارتها في المستشفى خلال تلك الفترة بناء على طلب الطبيب لتتلقى منها وصية قائلة: "الدكتور كلمني وقالي تعالي شوفي مامتك عشان تتحسن وتبقى أحسن فتعالي شوفيها، فروحت على طول، فاقت وبعدين بصت لي، وقالت لنا أنا وأخويا خلي بالكم على بعض، وبعدين كل الأجهزة وقفت، وكل الأرقام عمالة تقع، ولما سألنا الدكتور إيه اللي بيحصل قالنا ده الطبيعي وخرجنا بره".

وحول يوم وفاتها، قالت رضوى الشربيني أنها قررت زيارتها بالمخالفة لتعليمات الطبيب لكنها لم تتمكن من الوصول للمستشفى قبل وفاتها، متابعة: "يوم الوفاة أنا كنت رايحة لها في الطريق وكأني مستمعتش كلام الدكتور لقيت المساعدة بتاعته بتكلمني قبل ما أوصل بدقايق بسيطة بتبلغني إن والدتي اتوفت".

زوج رضوى الشربيني المستقبلي

وأكدت رضوى الشربيني أنها مستعدة لإعادة تجربة الزواج بعد انفصالها عن زوجها الأول ووالد بناتها، ولكنها لديها شروط أن يتمتع بمواصفات تؤهله للفوز بقلبها.

وحول هذه الصفات، أوضحت أنها تريد شخصاً يتمتع بشخصية قوية ليكون سنداً لها، ويمدها بالقوة لتخطي المشكلات التي قد تمر بها في حياتها.

وتابعت: "عليه ألا يقوم بأي أمر يجرح رضوى الشربيني وأن ينسحب بهدوء ويقول آسف مش قادر أكمل"، مشددة على ضرورة أن يكون صادقاً ومتصالحاً مع نفسه.

وتابعت: "عايزة الراجل يكون قادر علشان أنا ست قادرة، وعلشان العفو عند المقدرة، وكل ما يكون راجل قادر مش هيبص على أخطائي وعلى الثغرات في الحاجات اللي بعملها وهيكبر دماغه، ومش هيبص على عيوبي".

وأضافت: "لازم يكون بحبني أوي ويهتم بيا أوي ويعرف يتعامل معايا لأني صعبة أوي. ويكون حنين وطيب ودمه خفيف، ولازم يبقى شيك في نفسه وخفيف كده، وخير اللهم اجعله خير صحيت من النوم".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار